Kokeneilla karavaanareilla riittää käytännön ja kavereiden opettamia vinkkejä helpottamaan reissaamista. Vaikka moni vinkki olisi itselle ”itsestäänselvyys”, toisille se voi olla uusi ja halpa ratkaisu tutun arkisen asian helpottamiseen.
Kaapelivyyhti pyrkii menemään sekaisin ja solmuun säilytyksen aikana, mutta siihen on olemassa pettämätön konsti, joka on toiminut ensimmäisestä matkailuautostani alkaen yli 50 vuotta erilaisina laatikkoversioina.
Viimeisin on neliskanttinen pesuvati (pyöreässä johto asettuu liian tiiviiseen kieppiin), josta jätetään parimetrinen autoon kiinnitettävä pää ulkopuolelle ja koilataan loput johdosta vatiin. Lopuksi lasketaan autoon tuleva pää pinnalle.
Käytettäessä nostetaan pistoke autoon kiinni ja vedetään toinen pää tolpalle. Loput johdosta saa jäädä vatiin, joka työnnetään auton alle sateelta suojaan. Johto saattaa isoilla lämmitystehoilla hieman lämmetä, mutta kuumaksi se ei tule.
Autoa paikoitettaessa on usein vaikea nähdä kuinka paljon korjausta tulisi tehdä. Valmistamalla kovalevystä tai vanerista mittarin, voi katsoa etukäteen riittääkö kiilat korjaamaan kallistuman ja monennelleko portaalle auto tulisi ajaa.
Asteikon eri portaille sekä pituus ja sivusuunnalle voi laskea seuraavalla kaavalla:
Asteikon porras (mm) = kiilaportaan korkeus (cm) x luotilangan pituus (mm) / akseliväli tai raideleveys (cm).
Mittaamisen voi suorittaa parhaiten keittiön pöydältä.
Kätevän roska-astian saa kaapinoveen, kun katkaisee 5 litran kanisterin ja askartelee siihen kaksi päärynänmuotoista reikää 2–3 senttimetriä yläreunasta ja laittaa kaksi ruuvia kaapinoven sisäpuolelle.
Kauppaostoksien sivutuotteena tulee aina pieniä hedelmäpusseja, jotka ovat juuri sopivia tällaiselle roska-astialle.
Jos autossa on irtonainen harmaavesisäiliön avain, sille luonteva paikka löytyy kemssakasetin ovesta. Oveen voi laittaa kaksi sähköjohdon kiinnitintä ja pujottaa avaimen niihin.
Pariin kaapinsalvan vastakappaleeseen voi kiinnittää myös koukun ajokaivon kannen nostamista varten.
Varsinkin jos antennin joutuu laskemaan kattoluukkujen väliin vinoon asentoon, pitäisi tietää minnepäin antenni osoittaa. Sitä varten voi nostotankoon kiinnittää 32 millimetrin pakoputkiklemmarin ohuen kumiliuskan päälle.
Klemmarin ies asetetaan antennin piikkien suuntaiseksi ja itse varsi sangan kaaren puolelle.
Jos vielä ruuvaa metallisen kulmakappaleen hyllyyn ohjuriksi, antenni tulee varmasti laskettua oikeaan väliin. Tietenkin myös lähetysasemaan suuntaamiseksi klemmarista on oiva apu.
Fiat Ducato -autossa tabletin voi kätevästi sijoittaa kojelaudalle radion päälle tekemällä mustasta keinonahasta salkun, jonka läppä suljetaan tarranauhalla ja johon ommellaan taakse ”liepuke” kuvan mukaisesti.
Systeemi kiinnitetään ”liepukkeesta” kojelaudan päällä olevaan nipistimeen.
Jos autossasi on alla olevan kuvan mukainen käyttöpaneeli, on tuntoelin todennäköisesti sen sisällä.
Jos taas paneeli on jääkaapin yläpuolisen kaapin tai paisuntasäiliön sisältävän kaapin seinässä, niin lämpötilan tunnistus ei voi olla luotettava, koska ensimmäisessä tapauksessa kaapin sisällä on jo pikku pakkasella 5 astetta kylmempää kuin huoneen puolella ja toisessa tapauksessa kaappi on lämpimämpi kuin huonetila.
Ongelmaan löytyy apu laittamalla systeemiin etätermostaatti, jonka kytkentäohje on paneelin takakannen sisällä, pistoke vain paikalleen.
Itse anturille tosin joutuu askartelemaan kuoret. Paras paikka anturille on jossain sisäseinällä, esimerkiksi wc:n ja vuoteen välisellä seinällä.
Johdon voi helposti viedä yläkaappien päällä, jos autossa on tuuletusväli kaappien takana ja päällä. Loppumatka menee itseliimautuvassa johtokourussa.
Säätöjärjestelmä täsmätään siten, että asetetaan lämpömittari anturin viereen ja korjataan Alden näyttö samaksi lämpömittarin kanssa käyttöohjekirjasta löytyvällä tavalla. Näin asennetun anturin avulla lämpötila pysyy pitkässä juoksussa +- ½ asteen tarkkuudella asetellussa arvossa.
Teksti ja vinkkien kuvat: Matti Asikainen