Subaru pitäisi koeajaa aina talvella, jolloin sen luokassaan ainutlaatuinen neliveto pääsee oikeuksiinsa. Kyse ei siis ole siitä katumaastureiden tavallisesta järjestelmästä, jossa neliveto kytkeytyy vasta kun pyörät ovat jo sutaisseet hieman tyhjää. Jatkuvan nelivedon tuoman eron huomaa selvästi palatessaan tavalliseen autoon.
Subarulla ei ole haettu viimeisten pisaroiden säästöä kaupunkiajoon vaan ennemminkin bensa- ja sähkömoottorin sekä portaattoman automaatin saumatonta yhteistyötä, jonka edut huomaa parhaiten maantiellä.
Alamäissä ja hidastuksissa akkuun ladattua energiaa käytetään tuomaan lisävoimaa, kun sitä tarvitaan, ja voima tulee mukaan turboahdinta sivistyneemmin. Menossa ei tunnu nykäyksiä tai viivettä, ja vääntö on dieselmäistä.
Jousitus toimii erinomaisen hyvin myös kuorman kanssa, ja yhdistettynä vääntävään voimalinjaan sekä jatkuvaan nelivetoon vaunun veto on nautintoa talvellakin.
Noin 1 200-kiloisen matkailuvaunun kanssa polttoainetta kuluu vajaa 11 litraa satasella, joten hybriditekniikka toimii. Voiman puutettakaan ei menossa ole. Suurin vetokyky on 1 870 kiloa, mikä on täyshybridille tavanomaista isompi lukema.
Maantielenkillä kulutukseksi tulee auton koko huomioiden maltillinen kuusi litraa satasella. Kaupunkiajossa talvikelissä lukemaksi tulee kahdeksan litraa satasella.
Subaru Forester on erinomainen kokonaisuus talviseen matkantekoon, ja autoon pääsee helposti sinuiksi. Se ei ole liian moderni, ja tuntuma on kaikin puolin selkeästi Subarua…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 2/2021 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.