Nokian Renkaat tuo syksyllä myyntiin uusia Hakkapeliitta-talvirenkaita eri autoluokkiin. Raskaampaa kalustoa eli jakelu-, paketti- ja matkailuautoja varten on kehitetty C4-nastarengas ja CR4-kitkarengas. Vetoautopuolen uutuudet ovat nastattomat Hakkapeliitat henkilöautoihin ja katumaastureihin.
”Tavaroiden ja ihmisten tulee voida liikkua luotettavasti ja turvallisesti ympäri vuoden. Ammattiautoilijat arvostavat erityisesti renkaan pitoa talven pahimpinakin päivinä, kestävyyttä ja hiljaisuutta. Vapaa-ajankäytössä korostuu lisäksi myös polttoainetehokkuus ja helppo, luotettava ajotuntuma kovemmissakin nopeuksissa”, kertoo Nokian Renkaiden tiedotteessa yhtiön tuotekehityspäällikkö Mikko Liukkula.
Hakkapeliitta C4 -nastarenkaassa on ruostumattomasta teräksestä valmistetut nelikulmaiset nastat, jotka kestävät paremmin suolattujen teiden ja kosteuden aiheuttamaa korroosiota ja kulumista. Kovametallisen nastatapin ja pohjalaipan lisäksi myös nastan runko on neliömäinen. Nelikulmainen muoto parantaa jääpitoa sekä pituus- että sivusuuntaan, ja nasta ankkuroituu entistäkin vankemmin pintakumisekoitukseen.
Pakettiautokäyttöön räätälöity talvipitävä kulutuspintasekoitus toimii Nokian Renkaiden mukaan erinomaisesti laajalla lämpötila-alueella ja kestää ankaraa kulutusta.
”Pito säilyy niin kylminä talvipäivinä kuin myös silloin, kun liikutaan märällä ja kuivalla tiellä leudommassa kelissä. Vahva kulutuspintasekoitus kestää hyvin myös viiltoja ja iskuja. Erinomaisen kestävyyden viimeistelee sivupinnan Aramid Sidewall -teknologia. Aramid-kuitu paitsi suojaa rengasvauriosta koituvilta lisäkustannuksilta, myös varmistaa perille pääsyn ilman ikäviä yllätyksiä.”
Pitoa lisäävät myös kasvanut nastamäärä ja kuviopalojen eri muotoiset ja syvyiset lamellit. Testeissä menestyneeseen C4:n edeltäjään Hakkapeliitta C3:een verrattuna nastoja on keskimäärin kymmenen prosenttia enemmän. Esimerkiksi suositussa koossa 235/65 R 16 C nastamäärää on kasvanut 110:stä 124 kappaleeseen
Tietokoneoptimoitu nastajaottelu mahdollistaa myös hiljaisemman ajoäänen, kun yksittäisten nastojen iskuaallot eivät vahvista toisiaan. Äänitason kerrotaan olevan miellyttävän vaimea, mikä parantaa ajomukavuutta erityisesti pitkillä matkoilla.
”Pohjoismaiseen talveen kehitetty Hakkapeliitta C4 -nastarengas on varma valinta, jos arvostaa parasta mahdollista pitoa niin jäällä kuin lumella. Jos kaipaa luotettavan pidon lisäksi enemmän ajomukavuutta ja polttoainetehokkuutta, on syytä pohtia Hakkapeliitta CR4 -kitkarenkaan hankintaa. Molemmat Hakkapeliitta-perheen uutuustuotteet toimivat hienosti niin tavarakuljetuksissa, taksiliikenteessä kuin myös matkailuautokäytössä”, Liukkula summaa.
Hakkapeliitta C4:stä tulee tarjolle 20 tuotetta kokoskaalalla 15–20 tuumaa. CR4-kitkarenkaan kokoskaala on puolestaan 15–17 tuumaa.
Henkilöautopuolen Hakkapeliitta-uutuudet ovat nastattomia. Henkilöautoihin Nokian Renkaat on lanseerannut Hakkapeliitta R5:n ja katumaastureihin Hakkapeliitta R5 SUV:n. Sähkö- ja hybridiautoihin tulee syksyllä tarjolle Hakkapeliitta R5 EV.
Uuteen Hakkapeliitta R5 -tuotevalikoimaan tulee yli 160 tuotetta. Hakkapeliitta R5 on syksystä alkaen saatavilla kokoluokissa 14–22 tuumaa ja nopeusluokissa Q (160 km/h), R (170 km/h) ja T (190 km/h). Useimmissa tuotteissa on XL-merkintä osoituksena suurimmasta mahdollisesta kantavuudesta kyseisessä koossa.