Ruotsalaisvalmistaja Kabe päivitti mallivuosiuudistuksen yhteydessä matkailuajoneuvojensa punavalkoista ulkoasua, ja designuudistus ulottui myös ajoneuvojen sisustukseen.
Kabe esitteli mallivuodelle 2021 Mercedes-Benz Sprinter -alustaiset puoli-integroidut Royal x780- ja x880-mallit. Mallimerkinnässä oleva x tarkoittaa sähkötoimista keskinostovuodetta. Tarjolla on kuusi lähtöhinnaltaan 126 000 euroa olevaa 2-akselista pohjaratkaisua ja kaksi lähtöhinnaltaan 146 000 euroa olevaa 3-akselista mallia.
Uudet Mercedes-mallit tulivat täydentämään Kaben matkailuautotarjontaa, ja Fiat Ducato -alustaisten puoli-integroitujen Travel Master Classic 740 -pohjaratkaisujen määrä pysyi entisellään. Neljän puoli-integroidun TM 740 -mallin lähtöhinta on 89 000 euroa.
Nostovuode nostaa 7,4-metristen mallien hintaa 14 000 euroa. Näitä lähtöhinnaltaan 103 000 euroa olevia Travel Master Classic x740 -pohjaratkaisuja on kaksi. LGB:ssä on takana pitkittäiset erillisvuoteet, koeajetussa LXL:ssä ranskalainen saarekevuode ja vessa-suihkutila. LGB:ssä saniteettitilat ovat auton oikealla sivustalla ulko-oven ja vuoteen välissä.
Molemmilla LGB:n erillisvuoteilla on leveyttä 80 senttimetriä, kun LXL:n oikeassa takakulmassa pitkittäin olevan saarekevuoteen suurin leveys on vain 138 senttimetriä. Lisäksi vuoteen jalkopää on viistetty 125 pituussenttimetrin jälkeen niin, että jalkopäässä leveyttä on vain metri. Erillisvuoteiden tapaan saarekevuoteella on pituutta 190 senttimetriä.
Reilun 80 senttimetrin korkeudella lattiasta olevalle vuoteelle nousemista helpotetaan päädyssä olevalla 22 senttimetriä korkealla askelmalla. Reilun kokoisen portaan ansiosta vuoteelle on helppo istuutua, mutta vastaavaa korotusta ei tietenkään ole viistetyllä osuudella. Nukkumismukavuuden takaa se, että noin 13 senttiä paksun patjan päällä on noin kuusi senttiä paksu petauspatja, ja lisäksi sekä vuoteen pääty että ulkoseinä ovat pehmeää materiaalia – vessan puolella nukkuvan ”ilona” on verhoilematon puuseinä.
Vuoteen sälepohja nousee kokonaisuudessaan kahden pumppujousen varaan, ja tätä kautta on yhteys takatavaratilaan. Makuuhuoneessa on samanlaiset yläkaapit, kuin mitä on sohvaryhmän kohdalla olevan keskivuoteen alla. Kahdella pumppujousella varustetut luukut avataan painamalla, ja kaapeissa on myös hyllyt. Suunnattavilla spottivaloilla varustetun vuoteen päätypaneelin yläpuolella on taso, joka sopii esimerkiksi silmälasien säilyttämiseen. Lisäksi vuoteen jakopäässä on hyllyllinen lokerikko.
Vuoteen jalkopään viistäminen on pakon sanelema ratkaisu, sillä ilman sitä keittiön pitäisi olla lyhyempi, eikä vessan ja keittiön välissä olisi tilaa vaatekaapille.
Viistetyn osan kohdalla on käytäväleveyttä noin 40 senttimetriä, ja samaa leveysluokkaa on vessan oviaukko. Vessa on ahtaimmillaan heti puisen liukuoven tuntumassa, sillä lavuaari on tilan etukulmassa. Puupintaisessa vessaosassa on varsin mukavasti kaappitilaa, hyvä valaistus ja kääntyvä Thefordin pönttö.
Auton takakulmassa on pleksilasiovilla vessasta erotettava muoviverhoiltu suihkutila. Suihkuosasto on varustettu hyllyillä, joten pesuaineita ei tarvitse säilyttää suihkuttelun aikana lattialla.
Kaben puoli-integroiduissa on tasainen katto, nostovuoteellisissa crossover-malleissa kattokyttyrä. Sähköisesti alas laskettava vuode on nostovuodemalleissa vakiovaruste – tai hinnaston mukaan se on hintaan sisältyvä lisävaruste.
Vuode hukkuu hienosti kattoverhoiluun, ja vuoteen ollessa ylhäällä sisäkatto on tasainen koko matkalta. Sohvapöydän kohdalla olevaa kattovaloa lukuun ottamatta seisomakorkeutta on 195 senttimetriä. Ohjaamon ja asunto-osan saumakohdassa on yhdeksän senttimetriä korkea porras, joten ohjaamon takaosan kohdalla seisomakorkeutta on 186 senttiä.
Vuoteen sähkökäyttö tapahtuu ulko-oven yläpuolella olevasta Dometicin ohjaustaulusta. Vuode liikkuu siististi, mutta ennen vuoteen laskua pitkittäisten sohvien selkänojatyynyt pitää/kannattaa taittaa alas, etteivät kaappien alla olevat valospotit rutistu rikki.
Joustinsälepohjavuoteen alapinta laskeutuu 124 sentin päähän lattiasta. Vuoteen yläpinnalle on nousua 147 senttiä, joten tikkaille on tietysti tarvetta. Vuoteen molemmat sivut on varustettu turvaverkolla. 199 senttiä pitkän vuoteen pääpään leveys on noin 90 sentin matkalta 128 senttiä, kun jalkopäässä leveyttä on 95 senttiä. Vuoteen kantavuus on 200 kilogrammaa. Vuoteen toisessa päässä on hyvät kattospotit, ja katon rajassa on keittiön puolella epäsuoraa valoa ja pienet kolotilat esimerkiksi silmälasien säilyttämistä varten. Ylävuode on varustettu avattavalla kattoluukulla.
Sohvaryhmästä on mahdollista rakentaa tilapäisvuode – sille on käyttöä, jos autoon otetaan lisävarusteena viides matkustajapaikka (+1 237 euroa). Noin 220 senttiä pitkällä sohvavuoteella on leveyttä parhaimmillaan noin 130 senttiä ja kapeimmillaan 95 senttiä.
Kuljettajan puolella on L-mallinen sohva, apukuskin takana pitkittäissohva. Tukevan pumppujalan varassa liikkuvan pöydän koko on 96 x 80 senttiä – hiukan pienempi pöytälevy toisi aavistuksen lisää kulkutilaa. Pöytälevyssä on myös kallistussäätö!
L-sohvan purkaminen niin, että molemmat turvavyöpaikat ovat käytössä, hoituu helposti. Koeajoauton matkustajasohvan pääntuet eivät nousseet riittävän ylös. Sohvalla on kohtuullisen hyvä matkustaa, vaikka istuin on aavistuksen korkea, ja lyhyt istuinosa tuntuu viettävän hiukan eteenpäin.
Ohjaamon istuimet kääntyvät helposti oleskelutilan suuntaan, ja televisiolle on paikka pitkittäissohvan yläpuolisessa kaapissa. Ohjaamon ovien yläpuolella on verkoilla rajatut lokerot, ja ohjaamon etuosassa on kolme erillistä lokeroa. Auton muun valaistuksen tapaan myös ohjaamossa on hyvä valaistus – tosin hiukan outo ratkaisu on, että L-sohvalle on vain yksi lukuvalo, kun kapeamman sohvan yläpuolella valoja on kaksi.
Ulko-oven vieressä olevasta pitkittäissohvasta tehdään viides matkustajapaikka kääntämällä sohvatyyny istuinosaksi, joka ei ole kiinni millään. Kun tukevarakenteinen selkänoja ei ole käytössä, sille on kiinnityspisteet takatallissa. Noja on riittävän korkea (80 cm) jopa aikaihmiselle, mutta hiukankin isomman kenkäkoon omaava matkustaja kärsii kenkätilan ahtaudesta. Täysimittainen matkustaja istuu tilapäisistuimella ryhdikkäästi jalat hiukan pystyssä.
Kun lisäistuimen ruksaa ainoaksi lisävarusteeksi, niin auton kantavuus putoaa 551:stä 426 kiloon. Jo perusvarustuksessa x740:n kokonaismassa on 4 250 kiloa.
740-mallit on varustettu 50 senttiä leveällä ulko-ovella. Malleissa ei ole ulkorappua vaan sisäpuoliset portaat. Lasilla varustetun oven pielessä on kunnollinen otinripa.
Ulko-oven pielessä oleva korkea vaatekaappi sopii alaosassa olevan Alden pannun vuoksi kuivauskaapiksi. Vaatekaapin ja vuoteen välissä on erillisellä pakastinosalla varustettu Dometicin korkea jääkaappi. Ison jääkaapin alla on vetolaatikko.
Tilavassa keittiössä on hyvä led-valaistus, liesituuletin, pyöreä tiskiallas ja sähkösytytyksellä varustettu 3-liekkinen liesi. Kiinnivetoautomatiikalla varustettuja laatikoita on normaaliin tapaan kahdessa linjassa, joissa molemmissa on oma keskuslukitus. Kaben autoissa on myös kahdella roska-astialla varustettu kaappi.
Takatavaratila ulottuu auton läpi, mutta käytännössä tavaratilalla on syvyyttä saarekevuoteen verran eli reilut 130 senttiä. Ilman liukuesteitä olevan tavaratilan kaukalon leveys on 80 senttiä. Vessan alla kaukalolla on korkeutta 20 senttiä, vuoteen alla noin 80 senttiä. 70 senttiä leveä luukku avautuu sivulle pumppujousen varaan. Aukon korkeus on 65 senttiä, mutta jousen kiinnityspisteen kohdalla korkeutta on muutama sentti vähemmän. Tavaratila on varustettu kuormansidontakiskoilla ja -lenkeillä.
Kabe Travel Master Classic x740 LXL:n koeajon mahdollisti Helsinki Caravan.