Sehän toki tiedettiin, että Toyota Land Cruiserista on moneen – miksei siis myös retkeilyajoneuvoksi

Eteläafrikkalainen Bushwakka-yritys kertoo käyttäneensä korona-ajan tiiviisti tuotekehitykseen, jonka tuloksena se päätyi toteuttamaan majoitusratkaisun Etelä-Afrikassa yleisen Toyota Land Cruiser 79 -auton avolavalle.

Tärinää vaimentavien kumien päälle asennettavan Bushwakka Kamelback -nimisen tuotteen kanssa kaikenlaisten luontoharrastajien kelpaa mennä hankalampaankin maastoon.

Vankkaan alumiiniin tukeutuva Kamelback laajenee leiriydyttäessä monin tavoin eri suuntiin. Tuloksena on yllättävän tilava ratkaisu kahdelle reissaajalle. Tuotteen pituus on vajaat 2,5 metriä eikä ulkokorkeutta ole juuri sen enempää kuin ohjaamon katollakaan. Sisällä korkeutta on runsaat kaksi metriä.

Vuoteen koko on komeasti 2 x 2 metriä (queen size).

Runsaasti työtilaa tarjoava ulkokeittiö on varusteltu muun muassa 2-liekkisellä liedellä, pesualtaalla ja 90-litraisella jääkaapilla. Säilytystilaa on ujutettu kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Vaikka Kamelback on muuten suunniteltu kahdelle reissaajalle, keittiö on valmistajan mukaan mitoitettu neljän hengen tarpeisiin.

Suihkuteltta tarjoaa yksityisyyttä, ja samaa tilaan voi toki nostaa portapotti-tyyppisen vessan.

Omavaraisuutta tuovat muun muassa100 Ah:n litiumakku, invertteri ja 280 watin aurinkopaneelijärjestelmä. 85 litran tuorevesisäiliö on tehty ruostumattomasta teräksestä.

Alkaen hinta ilman alv:tä Etelä-Afrikassa on vain noin 21 700 euroa, mutta toki lisäksi pitää olla tai hankkia se oikeanlainen Land Cruiser -malli.

Lähde ja kuvat: Bushwakka  

Keskustelu

  1. Eero Heikkilä

    Nyt oli piristävä juttu. Kiitos.
    Piristäväksi jutun tekee se, että tässä artikkelissa on kyseessä paitsi hyvin erikoinen ja varsin toimivan oloinen auton päälle asennettava asuintila, mutta jutussa esiintyy myös hyvinkin unohdettu Land Cruiserin malli, jota itseasiassa myydään esimerkiksi Australiassa varsin mittavia määriä. Ja onpa tuota Land Cruiserin ”Seiskasarjaa” tituleerattu myös erääksi viimeisistä oikeista maastoautoista joka vielä nykyäänkin, liki 40-vuotiaana, nojaa perinteiseen autotekniikkaan jossa elektroniikka ei näyttele turhan suurta osaa. Ehkäpä juuri tästä syystä tämä kyseinen J7 -mallisto edustaa sitä kirkkainta kärkeä, kun puhutaan erittäin toimintavarmasta ja luotettavasta Overlanding -ajoneuvosta.
    Toivoisin, että tämän kaltaisia ”outolintuja” meidän suomalaisten näkökulmasta julkaistaisiin enemmänkin. Maastoautojen päälle tehdyt retkeilyratkaisut ovat esimerkiksi juuri Australiassa erittäin suosittuja, joista riittäisi juttua vaikka koko vuosikerran sisällöiksi.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.