Autojätit kakunjaolla

Caravan-lehden pääkirjoitus 1/2020

Matkailuautojen valmistajat ovat saaneet operoida erikoisalallaan rauhassa jo vuosikymmeniä. Toki Keski-Euroopassa on liikkunut joitakin suurten henkilö- ja pakettiautomerkkien, kuten Volkswagenin, nostokattoisia retkeilyautoja. Muuten autojäteille on suotu vapaa-ajan ajoneuvojen markkinassa rooli enintään Fiatin kaltaisena alustavalmistajana – useimmille ei sitäkään. Tyypillisesti matkailuauto on ensisijaisesti X-merkkinen ja vasta sivuseikkana kasattu Y-merkkiselle pohjalle tai kuoriin.

Uudelle vuosikymmenelle osa isoista autonvalmistajista on päättänyt kuitenkin tökätä lusikkansa caravan-kakkuun. Esimerkiksi Volkswagen on havahtunut pystyvänsä valmistamaan myös pykälää järeämpiä retkeilyautoja ja huolehtimaan niiden koko elinkaaresta itse. Omia versioitaan ovat esitelleet vähintään konseptimalleina myös Citroën, Ford, Mercedes-Benz, Peugeot ja jokunen muukin merkki.

Suomessa tilanne muuttuu konkreettisesti, kun maahan aletaan tuoda täkäläisiin oloihin niin toiminnallisesti kuin verotuksellisestikin soveltuvia Volkswagen Grand California -retkeilyautoja (uutinen sivulla 14). Karavaanarin kannalta uutta on se, että autoja markkinoidaan ja huolletaan autojätin omalla brändillä sen omissa liikkeissä. Muiden yleisautomerkkien yhtä ponnekkaita pelinavauksia vielä odotellaan.

On helppo huomata, että autoalan isoja toimijoita kiinnostaa vain spesifi tuoteryhmä: retkeilyautot. Siis pakettiautot, jotka voi rakentaa suhteellisen tiukalla konseptilla merkin omiin kuoriin ilman isoja muutostöitä tai lukuisia asuinosan variaatioita. Siinä missä robotisaatio on autoteollisuudessa on yleisesti tehostanut tuotannon prosesseja, hienostuneempien matkailuautojen valmistus vaatii vielä monia manuaalisia työvaiheita. Selvästi suosituin matkailuauton korimalli on edelleen puoli-integroitu, joten niiden ja muiden yhtä vaativien ”palapelien” valmistuksen jätit jättänevät jatkossakin suosiolla alan erikoisosaajille.

Retkeilyautojen kasvava suosio kotitalouksien kakkos- tai jopa ainoina autoina saattaa raivata tilaa jäteille jopa siten, etteivät alan perinteiset toimijat joudu tinkimään omista markkinaosuuksistaan. Volkswagenin tuote poikkeaa muutenkin valtavirrasta niin imagoltaan, muotoilultaan kuin myös teknistoiminnallisesti. Grand Californian omaleimaisuus yhdistettynä täysin uuteen myyntikanavaan saattaa houkutella karavaanarikuntaan jopa tuoretta väkeä.

Kaiken kaikkiaan alalla eletään mielenkiintoisia aikoja. Kulman takana kurkkiva laajamittainen autojen sähköistyminen lupailee retkeilyautojen markkinaan lisää mielenkiintoisia lanseerauksia lähivuosille. Oma jännityksensä liittyy myös siihen, siirtyykö merkkiuskollisuus arkiautosta vapaa-ajan menopeliin, jos autonvalmistajilla on tulevaisuudessa tarjontaa molemmissa tuoteryhmissä.

Pauli Salokangas
päätoimittaja