Caravan-lehden pääkirjoitus 6/2021
Karavaanarien järjestödemokratiassa ylintä päätösvaltaa käyttää SF-Caravan ry:n liittokokous. Syyskuussa Turussa demokratiaa harjoitettiin pitkän kaavan mukaan, sillä pidot venyivät aiemmista vuosista poiketen yli kuusituntisiksi. Puhetta piisasi varsinkin liiton omasta mediayhtiöstä, jonka laskulle liittokokous asetti 500 000 euron vuosittaisen katon.
Yksittäinen lukema avaa tilannetta huonosti jos ollenkaan. Jokunen lukija onkin tiedustellut toimitukselta huolestuneena, pitääkö Caravan-lehden tinkiä nyt sisältöjensä laadusta tai ilmestymiskerroista. Vastaus kuuluu: ei pidä, ainakaan vielä. Tuo puoli miljoonaa on nimittäin jokseenkin sama summa, jonka liitto tälläkin hetkellä maksaa mediasisältöjen tuottamisesta. Tämänhetkinen tilanne siis mahdollistaa painettujen ja digitaalisten julkaisujemme laatutason pitämisen nykyisellään.
Liittokokouksessa nähdyssä tilintarkastajien esityksessä avattiin yhtiön kulurakennetta. Siinä valkokankaalle heijastui piirakka, josta isoimman siivun muodostivat lehden paino- ja postikulut. Mikäli nämä kuluerät merkittävästi paisuvat nykyisestä vaikkapa jäsenmäärän kasvun tai yleisen kustannustason nousun myötä, tehtyä päätöstä voi olla toki syytä tarkastella uudelleen.
Tällä hetkellä yksittäinen karavaanariyhdistyksen jäsen maksaa Caravan-median julkaisuista kymmenisen euroa vuodessa osana jäsenmaksuaan. Veloitus lienee kohtuullinen noin tuhannesta painetusta sivusta ja mittavasta määrästä miltei päivittäisiä digisisältöjä. Vertailun vuoksi lehden satunnaislukija pulittaa yhdestä irtonumerosta seitsemän euroa. Raha ei ollut kuitenkaan asian ydin, vaan päätöksellään liittokokous halusi ennen muuta viestittää, että valta yhtiötä koskevissa linjanvedoissa kuuluu jäsenyhdistyksille.
Caravan on juuriltaan järjestölehti, jonka kehityskaaren hahmottaa parhaiten tutustumalla reiluun 55 vuosikertaan. Alkujaan liiton aktiivien laatima sympaattinen tiedotuslehtinen on hiljalleen muuntunut ammattimaisesti tuotetuksi, laajaa arvostusta nauttivaksi ajanviete- ja ajankohtaismediaksi, jossa pätee lukijoiden demokratia. Kirjoitamme siis eniten aiheista, joista meidän myös eniten toivotaan kirjoittavan. Etenkin säännölliset lukijatutkimukset sekä verkkoanalytiikka antavat meille osviittaa karavaanareiden mieltymyksistä.
Joistakin viimeaikaisista äänenpainoista päätellen Caravan-lehden pitäisi keskittyä – kenties retrohengessä – tiukasti järjestöasioihin ja jäsenyhdistysten kuulumisiin, vaikka lukijatutkimuksissa edelle kiilaavat poikkeuksetta muut aihealueet. Mutta mitä mieltä itse olet? Kaipaatko kanaviimme lisää juttuja esimerkiksi omasi tai muiden yhdistysten tapahtumista? Lähetä viestiä osoitteeseen toimitus (at) caravan-lehti.fi ja kerro mielipiteesi, niin pohditaan yhdessä, mitä uutta voisimme kehitellä vuodelle 2022.
Pauli Salokangas
päätoimittaja
Kommentointi on suljettu.
Merja Luoto
Emme mieheni kanssa kaipaa juttuja alueilla pidettävistä juhlista yms. Koska mielestämme niiden paikka on yhdistysten omissa julkaisuissa. Matkailumahdollisuudet Pohjoismaissa ja jutut siitä ovat mielestämme vallitsevan tilanteen johdosta ajankohtaisia.
Kari Rautiainen
Jäsenyhdistyksillä on omat lehtensä ja tiedotteensa omille jäsenilleen. Hyvä niin
Tapio Kortesluoma
Lehti on nykyhisellään OK. Ehdotus: Painakaa lehti vähemmän kiiltävälle = kalliille paperille. Huononäköisen olisi helpompi lukea :).