Caravan-lehden pääkirjoitus 4/2025
Suomalainen matkailuajoneuvoala on elänyt murrosvaihetta. Moni alan kaupallinen toimija on joutunut sopeutumaan kiristyneeseen talouteen. Kuluttajien epävarmuus ja liikkumisen kustannusten muutokset tekevät tilanteesta haastavan. Samalla on nähtävissä uusia versoja, jotka lupaavat alalle enemmän kuin selviytymistä – ne lupaavat uudistumista.
Tämän lehden pääuutisessa (sivut 10–11) esitellään kolme lupaavaa alkuvaiheen tuotetta tai konseptia. Ne eivät ole pelkkiä muunnoksia olemassa olevista ratkaisuista vaan merkkejä suunnasta: rohkeudesta katsoa eteenpäin silloinkin, kun markkina on epävarma. Samalla ne kertovat, että matkailuajoneuvoala haluaa olla kehittäjä, ei seuraaja. Kolmikosta pisimmälle ehtinyt, Saksan messuilla hiljattain esitelty tuote, on jo kerännyt satoja ennakkotilauksia ulkomailta kauan ennen tuotannon alkamista.
Talouden iso kuva näyttää varovaisia merkkejä paremmasta. Ennusteet kertovat kuluttajien luottamuksen vahvistumisesta, investointien piristymisestä ja kotimaisen kysynnän kasvusta. Suomen vaihtotase on vaihteleva, pääosin alijäämäinen – olemme siis ostaneet ulkomailta enemmän kuin myyneet sinne. Tämä tekee kotimaisesta kysynnästä entistä tärkeämpää ja jokaisesta omasta innovaatiostamme arvokkaan. Vaikka tie nousuun on loiva ja mutkainen, suunnanmuutos antaa uskoa myös matkailuajoneuvoalan toimijoille. Kun arjen laskut ovat hallinnassa eikä tulevaisuus pelota, on helpompi käyttää rahaa siihen, mikä tuo iloa ja hyvinvointia. Leirintämatkailu tarjoaa juuri sitä – vapautta ja elämyksiä.
Alan suomalaisia vahvuuksia ovat käytännönläheisyys ja kyky ratkaista ongelmia realismin pohjalta.
Usein kadehdimme ruotsalaisten kykyä kansainvälisiin läpimurtoihin. Jokainen ulkomailta haalittu euro on kirjaimellisesti kotiinpäin, mutta ei sitäkään ole syytä hävetä, jos tuotteita valmistetaan vain kotimaan markkinoille. Kulloinenkin kassankilahdus työllistää, tuo verotuloja ja lisää elinvoimaa. Kotimainen kysyntä on usein koekenttä: jos ratkaisu toimii täällä, se voi toimia myös ulkomailla.
Jo Kafin ja Soliferin ajoista lähtien alan suomalaisia vahvuuksia ovat käytännönläheisyys ja kyky ratkaista ongelmia realismin pohjalta. Siinä missä ruotsalaiset taitavat brändäyksen, suomalaiset osoittavat vahvuutensa siinä, että ratkaisut toimivat kovissakin oloissa. Kaikkein viisainta on yhdistää nämä molemmat ulottuvuudet: rohkean kaupallinen ote ja luotettava tekninen osaaminen.
Kun ala kehittyy ja lisää hyvinvointia koko suomalaisessa yhteiskunnassa, samalla rakentuu luottamus siihen, että karavaaniharrastus pysyy elinvoimaisena myös seuraavalle sukupolvelle. Taloustilanteen orastava vahvistuminen ei yksin riitä takaamaan alalle uutta nousua. Tarvitaan rohkeutta nähdä mahdollisuudet ja viedä ideat käytäntöön. Nyt näyttää siltä, että matkailuajoneuvoalalta sellaista asennetta löytyy.
Pauli Salokangas
päätoimittaja
Keskustelu