Uudemmissa dieselautoissa typen oksidipäästöjen vähentämiseen käytettävän AdBlue-urealiuoksen saatavuudessa on ollut viime aikoina ongelmia ympäri Suomen. Markkinahäiriön synnyn taustalla on se, että Venäjä on ollut iso urean ja ammoniakin valmistaja, ja nyt näiden AdBluen tärkeiden raaka-aineiden tuontireitti on ollut tukossa.
– Erilaisilla valmistajilla on erilainen riippuvuus Venäjältä saatavasta raaka-aineesta. Toisilla se on tosi korkea, toisilla mitätön. Yaran tuotanto Suomessa Valkeakoskella ja maailmalla on toiminut lähes normaalisti, sanoo Yaran AdBlue-tuotteiden tuotepäällikkö Sami Ruisma. Yara on AdBlue-valmistajana globaali markkinajohtaja.
Muualla Euroopassa sijaitseville tuotantolaitoksille haasteena on ollut lähinnä se, että kun tehdään ureaa, tarvitaan maakaasua, josta Manner-Euroopassa on ollut pulaa. Typpipohjaisten tuotteiden valmistamisen kannalta huonot asiat ovat nyt tapahtuneet samaan aikaan.
Kun epävarmuus AdBluen saatavuudesta nousi Suomessa isoksi keskustelun aiheeksi, käynnistyi hamstraaminen, joka on pahentanut saatavuustilannetta.
– Tuote ei ole maailmasta loppumassa. Tällä hetkellä meidän fokuksessamme ovat julkiset jakelupisteet. Meidän vastuullamme oleviin pistoolitankkauspaikkoihin ajetaan säiliöautoilla AdBlue-liuosta maksimimäärät aamusta iltaan, Ruisma sanoo.
– Siellä on valitettavasti ollut hamstraajia kanistereiden kanssa odottelemassa. Vaikka aamulla vie säiliön täyteen, se voi olla siksi illalla tyhjä. Seuraavana päivänä säiliöauto voi taas olla kauempana, joten voi tulla hetkellisiä taukoja saatavuudessa jakelupisteillä. Eiköhän tilanne helpotu, kun muutama viikko menee.
Raskaan autokaluston tankkauspisteissä on suurtehopistooleita, joista AdBlueta tulee nopeasti. Mutta ne pisteet eivät monesti sovi matkailuautoille. Matkailuautoille suositellaan tavallisten henkilöautojen AdBlue-tankkauspistooleita, joita löytyy esimerkiksi osalta ST1:n, Nesteen ja ABC:n asemilta.
Myös Yara toimittaa tukkureiden kautta myyntipisteisiin pieniä AdBlue-”purkkeja” ympäri Suomea. Sami Ruisman mukaan muutaman viikon päästä niitäkin ollaan saamassa lisää markkinoille.
– Ja on muitakin toimittajia, joten ei tässä asiassa olla vain Yaran varassa.
Rauhoittavaa viestiä autoilijoille on kertonut myös esimerkiksi Huoltovarmuuskeskus, jonka mukaan merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toteuttamin toimenpitein.
Esimerkiksi Neste ei valmista myymäänsä AdBlue-tuotetta itse, mutta sielläkin tilanteeseen tunnutaan suhtauduttavan varsin rauhallisesti. Ainakin Nesteen viestinnän välittämän, Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaavan johtaja Joni Pihlströmin kirjallisen vastauksen perusteella.
– Tämänhetkisen käsityksemme mukaan vaihtoehtoisia raaka-ainetoimittajia on löytynyt, mutta uuden toimitusketjun järjestäminen vie vielä aikaa. Myös Neste on tekemässä omia suoria hankintoja tuotteen riittävyyden varmistamiseksi. Ennakoimattoman kovan kysynnän vuoksi tuotteen saatavuus voi olla hetkellisesti rajoitettua ennen kuin toimitusketjut saadaan taas toimimaan normaalisti.