Caravan-ala ei sulata kaavailuja matkailuautojen käyttövoimaveron hurjasta korottamisesta

Järjestöt toivovat päättäjien päätyvän niin karavaanarien, alan yrittäjien kuin suomalaisen matkailunkin kannalta kohtuullisempaan ratkaisuun.

Caravan-alan järjestöt vastustavat matkailuautoille kaavailtua käyttövoimaveron ronskia korotusta. SF-Caravan ry, Matkailuajoneuvotuojat ry (MAT) ja Suomen Matkailu-organisaatioiden yhdistys Suoma ry julkistivat yhteisen lausuntonsa perjantaiaamuna.

Lausunnossa pidetään käyttövoimaveron maltillista korotusta oikeana ratkaisuna aiemmin kaavaillun autoverotuen poiston sijaan, mutta suunniteltuun yli 500 prosentin veronkorotukseen suhtaudutaan erittäin huolestuneesti.

Karavaanialan järjestöjen mukaan matkailuautojen käyttövoimaveron yli 500 prosentin korotus 0,9 sentistä 5,5 senttiin kasvattaisi alan harrastajien verotaakkaa kohtuuttomasti. Käyttövoimaveron perimiselle tulisi lisäksi asettaa 3500 kilon mukainen katto, jotta painavien matkailuautojen veron määrä ei nousisi täysin kohtuuttomaksi.

Korotuksen tulisi olla maltillinen, jotta se ei vaikuttaisi haitallisella tavalla markkinoihin ja talouteen. Lausunnossa muistutetaan, että jo käyttövoimaveron kaksinkertaistaminen 0,9 sentistä 1,8 senttiin toisi valtiolle 12 miljoonaa euroa verotuloa vuodessa. Se olisi linjassa sen tason kanssa, jota lähdettiin alun perin olleessa esityksessä hakemaan.

Valtiovarainministeriön vuodelle 2025 laatiman talousarvioehdotuksen käsittelyn yhteydessä 7.–8.8.2024 linjattiin ajoneuvoverolakia muutettavaksi siten, että matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla, aiemmin esitetyn matkailuautojen autoverotuen poistamisen sijaan.

Esityksessä dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Käyttövoimaveron taso nousisi moninkertaiseksi verrattuna nykytilanteeseen.

Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen käyttövoimavero olisi esityksessä alhaisempi eikä bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta jatkossakaan kannettaisi käyttövoimaveroa. Mutta lähes kaikki matkailuautot Suomessa ovat yhä dieselkäyttöisiä.

Esitetty korotus tuntuisi tylysti monen kukkarossa

Valtiovarainministeriön laskentaperusteissa käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos taas arvioidun keskimääräisen ajan noin 190 päivää, matkailuautokohtainen ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.

Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2025, mutta sitä sovellettaisiin vasta 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon.

Valtiovarainministeriö pyysi lausuntoja ”luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta”. Lausuntoja pyydettiin antamaan Lausunto.fi-palvelussa viimeistään 6.9.2024, ja jo aamuun mennessä lausuntoja yksityishenkilöiltä ja organisaatioilta oli annettu yli 20.

Valtaosassa lausunnoista suhtaudutaan esitykseen hyvin kriittisesti. Esimerkiksi Veronmaksajain Keskusliitto katsoo, että jatkovalmistelussa esitystä tulee muokata niin, ettei matkailuauton käyttövoimaveron korotus johda kohtuuttomiin kertamuutoksiin.

Aivan kaikissa lausunnoissa ei suoranaisesti tyrmätä esitystä. Suomen Yrittäjät katsoo, että ”kokonaisuus huomioon ottaen esitystä voidaan pitää tyydyttävänä”.

Caravan-alan järjestöjen lausunto kokonaisuudessaan perusteluineen on luettavissa tästä linkistä avautuvasta pdf-tiedostosta.

Keskustelu

  1. Kulutuksesta pois,puskaparkki lisääntyy ja leirialueet näivettyy.Onkohan laskettu todellista verotuloa.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  2. Ja autojen hankinta vähenee, kun ylläpito menee kohtuuttomaksi. Eli verot pienenee.. Edelliseen viitaten, myös jotenkin kuluja pyritään pienentämään ja yksi vaihtoehto on puskaparkki.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  3. Reijo Mähönen

    Suomessa ajetaan matkailuautojen verotuksella ala nurin ja veroa ei kilise kassaan! Eläkeläiset muuttaa pois,miksi verot kohdistuu matkailuautoille? Olemmeko eri asemassa muihin? Ala kuihtuu pois tulee tilalle Juna Laiva mopo matkustus ja SF yhdistys häviää

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  4. Ja piti olla oikeistohallitus, mutta tehdään vasemmistolaista politiikkaa. Veroja korotellaan. Kotimaan matkailu vähenee ja viedään lomarahat ulkomaille, leirintäalueet ränsistyy kun yrittäjillä ei ole varaa uudistaa niitä kävijöiden puutteessa ja taas senkin takia kävijät vähenee, kierre on valmis. Kyllä on hallitukselta hölmöläisten hommaa, ei ajatella yrittäjiä eikä kansalaisia. Silmät kiiluen veroja korotellaan.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *