Erja Karvinen: ”Caravan-lehti muuttui 1980-luvun nousukaudella merkittävästi”

Caravan-lehti täytti tänä vuonna 55 vuotta. Nostamme esiin verkkosivuillamme lehden tekijöitä aiemmilta vuosilta.

Caravan-lehden 55-vuotisen historian merkittävimmät muutokset ajettiin läpi 1980-luvulla. SF-Caravan ry:n jäsenmäärä kasvoi niin korkeaksi, että liiton toimistolle oli palkattava henkilöstöä erilaisiin tehtäviin ja myös lehden toimitukseen.

Tuohon aikaan lehteä julkaisi järjestö eikä – toisin kuin nyt – erillinen mediayhtiö. Käytännön kehitystyötä vuosikymmenen jälkipuoliskolla johti vastaavana toimittajana Erja Karvinen.

– Liiton toiminta muuttui kaiken kaikkiaan ammattimaisemmaksi, mutta myös lehden kehitys oli 1980-luvun puolenvälin jälkeen hirveän nopeaa. Caravan oli ollut siihen asti kerholehdykkä, joka kasvoi nousukauden aikana oikeaksi lehdeksi, Karvinen muistelee.

Liiton puheenjohtaja Börje Tengström oli Karvisen aikana ainakin nimellinen päätoimittaja Aarre Aunolan jälkeen. Toimittajana oli Lauri Poropudas.

– Lehti muuttui ihan kokonaan. Matkailuvaunuja myytiin todella hurjasti, ja ilmoitusmäärät kasvoivat, mikä puolestaan mahdollisti lehden kehittämisen.

Myös lehden ulkonäkö muuttui huomattavasti. Sivukoko kasvoi, ja käyttöön otettiin liimasidonta sekä laadukkaampi, päällystetty paperi.

Vaunut pääroolissa

Suomalaisilla vaununvalmistajilla Soliferilla ja Matkaajalla oli noihin aikoihin paljon vaikutusvaltaa, ja lehden etusivu myytiin usein niille korvausta vastaan.

– Se oli lehden kallein mainospaikka, Karvinen kertoo.

Myös sisällöissä päähuomio keskittyi vaunuihin.

– Matkailuautoja oli vain muutama ja kaikki itse tehtyjä. Autoista puhuttiin tulevaisuutena, mutta eihän siihen kukaan uskonut. Liitolla oli matkailuautotoimikunta, joka oli aika pieni.

Matkailuvaunujen täkäläinen markkina oli muutenkin keskittynyt nykyisin vahvan Keski-Euroopan sijasta pohjoiseen.

– Suomalaisvalmistajista Solifer oli Matkaajaa edellä. Lisäksi oli Kafi. Ruotsalaisia valmistajia olivat Kabe ja Cabby. Saksalaiset eivät olleet kovin vahvoja. Jugoslavialainen Adria oli halpavaunu, jota pystyi vetämään pienelläkin autolla.

Caravan-lehden jälkeen Karvinen työskenteli kansalaisopiston rehtorina, josta tehtävästä hän jäi myös eläkkeelle. Tätä nykyä hän asuu Lopella. Caravan-lehti onnittelee Erjaa pian koittavista 70-vuotisjuhlista jo etukäteen.