Hailuotoon kaavailtiin vakavissaan kiinteää yhteyttä esimerkiksi 1980-luvun alussa, mutta vielä tuolloin lauttayhteys veti pidemmän korren. Nykyisissä suunnitelmissa Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille rakennetaan kiinteä yhteys, joka korvaa päiväsaikaan kulkevat lautat.
Hankkeen yhdessä vaiheessa päästiin nyt eteenpäin, kun Väylävirasto päätti allianssikumppanista: rakentajaosapuolena toimii GRK Infra Oyj ja suunnittelijaosapuolena AFRY Finland Oy, Plaana Oy ja Insinööritoimisto Ponvia Oy.
Arviolta maaliskuun lopulla käynnistyvässä kehitysvaiheessa laaditaan rakentamissuunnitelma ja valmistellaan hankkeen toteutusta. Kehitysvaiheen päätteeksi Väylävirasto tekee vielä päätöksen toteutusvaiheesta.
Toteutusvaiheeseen, eli varsinaisiin rakennustöihin, voidaan siirtyä hanketta koskevan vesilupapäätöksen saatua lainvoiman. Vesiluvasta on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen.
Jos kaikki etenee suunnitellusti ja vesilupapäätös tulee lainvoimaiseksi, valmistelevia töitä voidaan aloittaa jo tämän vuoden lopulla. Varsinaiset kiinteän yhteyden rakentamistyöt voidaan käynnistää aikaisintaan keväällä 2023. Tieyhteys voisi valmistua aikaisimmillaan loppuvuodesta 2025.
Kiinteän yhteyden pituus on noin 8,4 kilometriä, ja se sisältää pengertieosuuden sekä Huikun ja Riutun noin 750 metriä pitkät sillat.
Noin 50 kilometriä Oulusta sijaitseva Hailuoto on Perämeren suurin saari. Sieltä on matkaa mantereelle noin seitsemän kilometriä, ja lauttayhteys kestää 25 minuuttia.