Ulkomaille suuntautuvaan automatkaan pitää valmistautua tarkistamalla renkaiden kunto ja niiden nopeusluokka.
Rengasmääräysten suhteen Eurooppa on kesärengaskauden aikaan verraten yhdenmukainen manner. Urasyvyyden minimivaatimus kesärenkaille on useimmissa maissa Suomen tapaan 1,6 millimetriä. Suositeltavaa on kuitenkin vähintään neljän millin urasyvyys: tämän rajan alle mentäessä jopa laaturenkaiden ominaisuudet heikkenevät jyrkästi. Tärkeää kesälomamatkalle lähdettäessä on, että auton alta löytyvät oikein valitut ja huolletut kesärenkaat.
– Toisin kuin Suomessa, niin monessa Euroopan maassa laki sanoo, että renkaiden tulee nopeusluokaltaan kattaa ajoneuvon rakenteellinen maksiminopeus. Ennen matkaa pitääkin tarkistaa, että auton alta löytyy nämäkin säädökset täyttävät renkaat, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Morri huomioi myös erään ajotapoihin liittyvän asian, johon on hyvä kiinnittää huomiota etenkin Keski-Euroopassa.
– Meille suomalaisille suuret korkeuserot ovat harvinaisia. Jos suuntaa autolla vaikkapa Keski-Euroopassa vuoristoon, suosittelen maltillista ajotapaa. Vastaan tulee väistämättä pitkiä alamäkiä ja kiemuraisia teitä, jolloin monilla on tapana jarrutella runsaasti. Tämä kuumentaa niin jarruja kuin renkaitakin. Kannattaa pitää jäähdyttelytaukoja rengasrikon välttämiseksi.
Perusteellinen tutustuminen kohdemaan liikennesääntöihin on tärkeää, samoin auton kunnosta huolehtiminen. Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen ohjeistaa autoilijoita selvittämään ennakkoon, mitä asiakirjoja tarvitaan, kun suuntaa autolla ulkomaille.
– Näitä ovat passin ja ajokortin lisäksi ainakin vakuutuspaperit, FIN-tunnus, viisumi ja valtakirja, jos ajaa jonkun muun omistamalla autolla. Sellaisten varusteiden kuin palosammuttimien tai heijastinliivien osalta tulee tarkistaa, mitkä ovat kohdemaassa pakollisia.
Yllätyksenä voivat tulla myös eri maiden joskus mutkikkaatkin määräykset ajokieltojen ja -rajoitusten suhteen. Esimerkiksi Italiassa monien suurkaupunkien historiallisissa keskustoissa ajamista on rajoitettu päästö- ja ruuhkaongelmien vuoksi.
Myös tie- ja ruuhkamaksut ovat Euroopassa yleinen käytäntö, johon harva meistä on tottunut. Lisäksi säädökset kojelautakameroista vaihtelevat maittain: ne voivat olla tietosuojalakien nojalla sallittu, kielletty tai sallittu rajoituksin. Laittomasta käytöstä voi saada kovat sakot, joten on viisasta selvittää paikallinen käytäntö etukäteen.
Suokonautio-Hynninen korostaa, että omalla autolla lomailun tarjoamasta vapaudesta kannattaa nauttia ja muistaa pitää ajo-osuudet sopivan lyhyinä.
– Helppo virhe on ahmia liian pitkiä ajomatkoja päivittäin: tämä uuvuttaa kuskin ja matkailusta häviää nautinto. Henkilöautolla voi pysähtyä vapaammin, ja niin kannattaakin tehdä noin parin tunnin välein. Myös kuskin vaihto on hyvä idea, jos se on mahdollista.
Autoliitto tarjoaa tietoa kohdemaista jäsenilleen verkossa. Järjestön ulkopuoliset kuskit voivat perehtyä maiden eroihin kattavasti Autoillen Euroopassa -oppaan avulla.