AutoMopus-sovellus yhdistää sekä autoilijat että alan palveluntarjoajat. Nyt mukaan sovelluksen kehitystyöhön kutsutaan myös karavaanarit.
Jättikö auto tien varteen? Iskikö kivi tuulilasin rikki? Tuppaavatko huollot ja katsastukset unohtumaan? Ei hätää, AutoMopus auttaa. Pirkanmaalaisen Eximapin kehittelemä AutoMopus on kaikkien autolla liikkuvien ilmainen älypuhelinsovellus, joka auttaa tien päällä ja autoilijan arjessa.
– Sovellus yhdistää autoilijat sekä autoalan toimijat ja tekee päivittäisestä autoilusta helpompaa, startup-yrityksen toimitusjohtaja Pasi Pohjala kertoo.
AutoMopuksen avulla autoilija löytää läheltään helposti esimerkiksi korjaamot, autopesut, rengaspalvelut, tankkausasemat polttoainehintoineen sekä tuulilasipalvelut. Sovellus muistuttaa myös katsastuksesta, määräaikaishuolloista ja renkaanvaihdoista. Myös polttoaineen kulutusta voi tarkkailla.
Tällä hetkellä sovelluksen ladanneita on yli 3000, joista noin puolet käyttää sitä aktiivisesti. Eximap ei ole kuitenkaan vielä aktiivisesti rummuttanut asiasta.
– Tyypillinen käyttäjä on korkeammin koulutettu, yli 35-vuotias mies. Naisautoilijoita haluaisimme tavoittaa paremmin, Pohjala sanoo.
Autoalalla kuluttaja-asiakas on ykkönen. Eximap pyrkiikin löytämään sovellukseen jatkuvasti uusia ominaisuuksia, joista autoilija voisi hyötyä. Myös karavaanareille pohditaan Pohjalan mukaan omaa sovellusta.
– Mielellään keskustelisimme karavaanariyhteisön kanssa, millaisia palveluita sovelluksessa voisi olla. Emme halua kuvitella asiakkaan puolesta, mitä hän haluaa.
Eximapin juoret juuntavat Nokiasta ponnistaneisiin yrittäjiin, joiden alkuperäinen idea on hiukan muovautunut matkan varrella.
– Lähdimme liikkeelle sisätilapaikannuksesta ja siitä, miten varaosatukkurit voisivat sitä hyödyntää omassa toiminnassaan, Pohjala kertoo.
– Ensimmäinen demo esiteltiin vuonna 2014 korjaamomessuilla, ja varaosia maahantuovan Kahan kanssa kehittelimme palvelun, jossa rekisterinumeron syöttämällä autoilija sai selville, mikä Calixin autolämmittimistä sopii omaan autoon parhaiten.
Sittemmin ideaa jalostettiin alan eri palveluntarjoajien kanssa, ja myös rahoittajat lämpenivät Eximapille. Pohjalan mukaan esimerkiksi huoltokorjaamot kaipasivat uusia tapoja kohdennettuun markkinointiin, ja AutoMopuksen avulla ne voivatkin viestiä kampanjoistaan suoraan käyttäjille.
– Moni yritys haluaisi omanlaisensa sovelluksen eikä halua hukkua vain yhdeksi toimijaksi muiden joukkoon. Itse asiassa liikevaihdostamme pääosan muodostavatkin nimenomaan asiakkaille räätälöidyt ratkaisut. AutoMopus toimii tällaisissa ratkaisuissa vain alustana, Pohjala sanoo.
– Käytössämme olevaa dataa pystytään hyödyntämään parhaiten huolto- ja autokorjaamojen kanssa, mutta meille kaikki kumppanit – kuten sovelluksen käyttäjätkin – ovat yhtä tärkeitä.