Rengasrikkoa ei voi täydellä varmuudella välttää, mutta sitä voi ennaltaehkäistä, ja sen vahinkoja voi rajoittaa. Karavaanarin tiepalvelu auttaa myös rengasrikon sattuessa.
Tyypillisin syy rengasrikolle on renkaaseen kohdistuva pistovaurio, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. Pistovaurioiden tyypillisiksi aiheuttajiksi Morri listaa muun muassa naulat, ruuvit ja sepelin.
– Tietyömaiden kohdalla kannattaa ajaa erityisen varovasti: vastaan voi tulla pistovaurioita aiheuttavia teräviä sepelin palasia. Varsinkin märällä kelillä terävä kivenpalanen voi upota renkaaseen kuin veitsi voihin ja lävistää sen teräsvyöt, Morri varoittaa.
Rengasrikoille altistaa myös matala rengaspaine. Esimerkiksi jyrkkään asfaltinreunaan matalilla paineilla ajettaessa käy herkästi niin, että rengas iskeytyy vanteeseen ja rikkoo renkaan sivupinnan. Keväisin ja syksyisin kuoppainen, kelirikkoinen tie lisää renkaaseen kohdistuvien iskujen mahdollisuutta.
– Liian alhaisilla paineilla ajettaessa rengas joustaa enemmän ja esteisiin osuessa sivupinta on herkempi rikkoutumaan. Tällöin rengasta ei voi enää pelastaa: sivupintavaurioisten henkilöautonrenkaiden korjaaminen ei ole turvallista eikä suositeltavaa.
– Monessa uudessa autossa on rengaspaineentarkkailujärjestelmä, joka tarkkailee rengaspaineita ja ilmoittaa niiden laskiessa. Jos TPMS:ää ei ole, tarkista rengaspaineet kolmen viikon välein, Morri neuvoo.
Talvella renkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baria auton valmistajan suosituksia korkeammat paineet. Pienestä liikapaineesta on pelkkiä hyötyjä: vierintävastus pienenee ja renkaan kestävyys paranee. Paineita kannattaa nostaa myös auton kuormauksen kasvaessa. Jos ilmanpainetta ei nosteta kuormituksen kasvaessa, renkaan sivupinta alkaa kaareutua ulospäin, mikä tekee siitä herkemmän vaurioille.
Sään viiletessä ilmanpaineista huolehtiminen korostuu. Paineita kannattaa tarkkailla erityisesti lämpötilan laskiessa ja silloin, kun auto ajetaan lämpimästä tallista kylmään ulkoilmaan. Rengaspaine laskee noin 10 kPa jokaista kymmentä laskevaa celsiusastetta kohden.
Pieni pistovaurio voi oireilla jo ennen kuin rengas on korjauskelvoton. Se, jos ohjaustuntuma muuttuu epävakaaksi tai ajoneuvo alkaa puoltamaan, voi olla merkki tyhjenevästä renkaasta. Tällöin tulisi ajaa heti sivuun turvalliseen paikkaan tarkastamaan tilanne: usein pistovaurioinen rengas rikotaan lopullisesti, kun sillä ajetaan liian pitkään vajaapaineisena.
Jos vaurio vaatii auton ajamista heti tien sivuun, ensimmäiset toimenpiteet ovat varoitusvilkkujen kytkeminen, pukeutuminen huomioliiviin ja varoituskolmion vieminen sopivaan paikkaan.
Renkaan vaihtaminen tien päällä ei ole välttämättä kovin helppo eikä turvallinen toimenpide. Kaikissa autoissa ei edes ole vararengasta vaan paikkausainetta ja kompressori. Ideana on, että pistovaurio paikataan tilapäisesti: vaahto paikkaa pistoreiän ja korotetun ilmanpaineen turvin ajetaan lähimmälle korjaamolle. Paikkausaineet eivät välttämättä toimi kovalla pakkasella, ja jos rengas ei ole vaurioitunut korjauskelvottomaksi, vaahdon käyttöä kannattaa välttää korjaustoimenpiteiden helpottamiseksi.
Karavaanarin kannattaa varautua rengasrikkoihin hankkimalla SF-Caravanin jäsenille tarkoitetun maksullinen Karavaanarin tiepalvelun. 58 euroa vuodessa maksava tiepalvelu on valmiina auttamaan 24 tuntia vuorokaudessa, jos matka keskeytyy yllättäen.
Karavaanarin tiepalvelu vastaa sisällöltään ja kattavuudeltaan Autoliiton Plus-jäsenyyttä, eli se on voimassa myös silloin, kun jäsen on autossa matkustajana. Palvelu koskeen matkailuautoja, joiden kokonaismassa on enintään 4 000 kilogrammaa. Palvelu toimii yli 40 Euroopan massa ja Venäjällä, mutta ulkomailla avustetaan vain alle 15 vuotta vanhoja ajoneuvoja.
– Rengas pyritään aina korjaamaan vahinkopaikalla. Mikäli se ei onnistu, eli rengas on aivan riekaleina, niin vaihdamme varapyörän alle. Mikäli sellaista ei ole, niin hinaamme ajoneuvon lähimpään asianmukaiseen rengasliikkeeseen, kertoo turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala Autoliiton matkanjatkamispalveluista.