Hätäkeskuslaitoksen 1,7 miljoonan käyttäjän 112 Suomi -mobiilisovellus on uudistunut. Käyttäjää paremmin ohjaavan uuden käyttöliittymän lisäksi sovellukseen on tullut uusia palveluita. Yksi niistä on lähimmän sydäniskurin paikannuspalvelu, joka on toteutettu yhteistyössä Sydänliiton kanssa.
– 112 Suomi -sovellus on mitä parhain alusta sydäniskureiden paikannuspalvelulle. Sovelluksella on laaja käyttäjäkunta ja se on hätätilanteessa paitsi tunnetuin myös luontevin paikka hakea apua. Sydäniskurien paikannuspalvelun saaminen mukaan sovellukseen tulee varmuudella myös edesauttamaan sydäniskurien tunnettuutta ja ihmisten rohkeutta ottaa laite hätätilanteessa käyttöön. Voimme myös olettaa, että rekisteröityjen laitteiden määrä tulee nyt kasvamaan, kun laitteet ja niiden paikantaminen tulee yhä useammalle tutuksi. Olemme matkalla kohti sydänturvallisempaa Suomea, Sydänliiton kehittämispäällikkö Mari Blek-Vehkaluoto kertoo tiedotteessa.
Sydäniskurien sijaintitiedot tulevat 112 Suomi -sovellukseen Sydänliiton yhteistyössä Punaisen Ristin ja Suomen Elvytysneuvoston kanssa hallinnoimasta defi.fi-palvelusta. Vuonna 2012 perustettuun verkkopalveluun on tällä hetkellä rekisteröity noin 3 600 sydäniskuria. Myös Defi.fi-sivustolta voi edelleen paikantaa lähimmät sydäniskurit sekä koko Suomen rekisteröidyt sydäniskurit. Sivusto toimii jatkossakin laitteiden rekisteröinnin ja hallinnoinnin kotipaikkana.
Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Niemisen mukaan viisi vuotta sitten julkaistu 112 Suomi -sovellus löytyy jo lähes joka kolmannelta suomalaiselta.
– Kehitimme sovelluksen alun perin hätäpuhelun paikantamiseen, ja vuosien varrella siitä on rakennettu isompi turvallisuuteen liittyvä palvelukokonaisuus. Olemme pyrkineet siihen, että kaikki sovellukseen kootut palvelut liittyisivät läheisesti hätäkeskustoimintaan. Samasta paikasta löytyvien palveluiden avulla voimme ohjata ihmisiä lähestymään oikeita tahoja ja vähentää turhia yhteydenottoja hätänumeroon.
Lähde: Sydänliitto