Koulujen talvilomien alku näkyy kasvavina liikennemäärinä. Talviset ajo-olosuhteet, täyteen lastatut autot ja tavallista vilkkaampi liikenne tuovat omat haasteensa talvilomareissuihin.
Pohjoisen lumiset ja jäiset tiet voivat tuottaa yllätyksiä erityisesti autoilijoille, jotka ovat tänä talvena ajelleet vain sulilla teillä. Leudon alkutalven sulat tiet ovat kuluttaneet talvirenkaita normaalia enemmän.
– Talvipidon kannalta on tärkeää vähintään neljän millimetrin urasyvyys. Jos sinulla on nastarenkaat, tarkista lisäksi, että nastoja on riittävästi. Myös renkaiden ikä vaikuttaa pitoon: jos renkaat ovat olleet käytössä yli kuusi vuotta, kumista on saattanut tulla liian kovaa. Tämä heikentää pitoa, vaikka renkaat muuten näyttäisivät hyväkuntoisilta, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen kertoo.
Tarkista myös etu- ja takarenkaiden kuluneisuus. Jos urasyvyyksien ero on niissä enemmän kuin kaksi millimetriä, suositellaan, että eturenkaat siirretään taka-akselille ja päinvastoin.
Talvilomareissuilla auto on usein pakattu täyteen, joten myös renkaissa tulee olla tavallista enemmän ilmaa. Myös ulkolämpötila vaikuttaa renkaiden ilmanpaineeseen, sillä 10 pakkasastetta laskee renkaiden paineita noin 0,1 baria. Siksi lomareissulle lähtiessä kannattaa nostaa ilmanpainetta 0,2 baria normaalipaineesta.
– Oikea ilmanpaine parantaa ajo-ominaisuuksia, pienentää renkaan vierintävastusta ja siten polttoaineen kulutusta sekä vähentää renkaan kulumista ja rengasvaurioita, korostaa Järvinen.
Lähde: Nokian Renkaat