Ylivoimaisesti suosituimman matkailuautoalustan saatavuusongelmat lisäävät Citroën Jumperin suosiota.
Matkailuajoneuvokauppa räjähti koronavirusepidemian seurauksena varsinkin Saksassa, missä ensirekisteröitiin viime vuonna ennätykselliset 78 055 matkailuautoa, mikä tarkoitti lähes 45 prosentin kasvua vuoteen 2019 verrattuna. Saksan matkailuautokaupan massiivisuudesta kertoo paljon se, että Suomen matkailuautokannassa oli vuodenvaihteessa 60 668 ajoneuvoa.
Koronavirusepidemia pakotti matkailuajoneuvovalmistajat keskeyttämään tuotannon muutamiksi viikoiksi. Fiat Professionalilla tuotanto oli seis vielä pidemmän ajan, mikä aiheutti matkailuautovalmistajille tuotantoviivytyksiä jo viime vuoden aikana. Fiat ei pysty tälläkään hetkellä vastaamaan matkailuautovalmistajien kasvaneeseen kysyntään.
Ducato-pulan taustalla saattavat olla myös Fiatin komponenttitoimittajien ongelmat sekä se, että Fiatilla valmistaudutaan uudistumassa olevan Ducaton tuotannon aloittamiseen – tällaisessa tilanteessa autotehdas ei pysty toimimaan täydellä teholla. Osaltaan Ducato-pulaan on varmasti vaikuttanut myös jakeluliikenteen lisääntymisestä seurannut pakettiautojen kysynnän kasvu.
Ducato-alustojen ja -korien saatavuusongelmat koskevat käytännössä kaikkia matkailuajoneuvovalmistajia ja heijastuvat jollakin tavalla myös Suomeen. Tuotantoaikatauluissa tapahtuvat viivytykset eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että maahantuojat eivät saisi tälle vuodelle tilaamiaan ajoneuvoja.
Tilauksia saatetaan kuitenkin joutua muuttamaan niin, että Ducaton sijaan alustana onkin Citroën Jumper. Citroënin eräänlainen ongelma on kuitenkin se, että Jumperia ei saa automaattivaihteisena.
Uudistuneen Fiat Ducaton odotetaan tulevan myyntiin tämän vuoden loppupuolella.