Mercedes-Benz aloittaa ajoneuvotestit teiden talvihoidon kehittämiseksi

Esp- ja abs-sensorit välittävät keli- ja liukkaustietoja reaaliajassa tien päältä.

Mercedes-Benz aloittaa tammikuussa 2020 käytännön ajoneuvotestit teiden talvihoidon kehittämiseksi. Testit tehdään Baijerissa yhdessä Zollernalbin alueen liikenneinfrastruktuurista vastaavien kunnossapitoviranomaisten kanssa.

Kokeilussa hyödynnetään Mercedes-Benzien vakiovarustukseen kuuluvaa Car-to-X-kommunikaatioteknologiaa, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon ja informaation välittämisen ajoneuvon ja liikenneinfran välillä.

Kun Mercedes-Benzin esp- ja abs-sensorit havaitsevat tiellä liukkaan paikan, tieto tästä lähetetään välittömästi auton navigoinnista saatujen gps-koordinaattien muodossa tietokantaan. Anonyymisti kerätty informaatio välitetään Zollernalbin alueen kahteen kunnossapitotukikohtaan.

Jatkossa näin kerätty tieto mahdollistaa talvikunnossapidon nopeamman kohdentamisen sekä tiesuolan tehokkaamman käytön. Seuraavassa vaiheessa kokeiluun voidaan ottaa mukaan myös viranomaisajoneuvot kuten poliisiautot sekä yritysten ajoneuvokalustot.

Car-to-X laajentaa ajoneuvosensorien kuten tutka- ja kamerajärjestelmien käyttöalaa, koska sen avulla yksittäisten ajoneuvojen sensorit linkitetään yhteen. Näin auto kykenee katsomaan ”kulman taakse” ja hyötymään muiden keräämästä datasta. Tällä voi olla merkittävä vaikutus liikenneturvallisuuden parantamisessa. Myös ympäristö hyötyy, kun esimerkiksi tiesuolan käyttö voidaan optimoida ja kohdentaa aikaisempaa tarkemmin.

Liukkaan kelin pilottitestit käynnistyvät tammikuussa 2020 ja kestävät talven ajan. Zollernalbin alue eteläisessä Baijerissa on kokeiluun sopiva, sillä maasto on hyvin mäkinen. Vuonna 2018 alueella rekisteröitiin 82 pakkas- ja 13 jääkelipäivää.

Car-to-X-testit käynnistyivät kesäkuussa 2019 yhteistyössä Daimlerin, BMW:n, Fordin, HEREn, TomTomin ja kuuden Euroopan maan liikenneviranomaisten kesken. Pilottivaiheessa toimijat selvittävät yhdessä, miten teknologia voi estää ja lievittää liikenteen akuutteja vaaratilanteita. Testivaihe käynnistyi Hollannista ja kestää 12 kuukautta.

Car-to-X-teknologia on vuodesta 2016 lähtien kuulunut tehdasasenteisella navigaattorilla varustettujen Mercedes-mallien vakiovarustukseen. Auton keräämä data välitetään nimettömänä Daimlerin tietokantaan.

Lähde: Veho