Suomeen on tulossa kymmeniä uusia matkaparkkeja lähelle palveluita. Ensimmäinen avataan heinäkuussa.
Karavaanareille aiotaan rakentaa lähivuosina jopa 50 lyhytaikaista leiriytymisaluetta eri puolille Suomea sekä ulkomaille. Hankkeen käynnistänyt BestPark Oy avaa ensimmäisen konseptiaan noudattavan matkaparkin heinäkuussa Rovaniemellä.
BestPark on Suomen suurimman matkailuajoneuvojen myyntiin erikoistuneen yrityksen, Best-Caravan Oy:n sisaryritys, joka julkisti kunnianhimoisen hankkeensa huhtikuussa.
– Kiinnostus on ollut erittäin suurta. Eräskin kaupunginjohtaja ilmoitti äskettäin, että juuri tällaisen haluamme. Olen työskennellyt rakennusalalla parikymmentä vuotta ja vetänyt erilaisia hankkeita, mutta näin myönteisiä kommentteja en ole kuullut koskaan, BestParkin liiketoimintajohtaja Matti Korkiakoski kertoo.
Matkaparkkeja aiotaan rakentaa kaupunkien keskustoihin, hyvien liikenneyhteyksien varteen ja paljon matkailijoita kerääviin keskuksiin. Näistä on leirintäalueille usein matkaa, eikä niin sanottu puskaparkki kiehdo kaikkia.
– Esimerkiksi ulkomaalaiset ovat empineet, onko heille tarjolla turvallisia ja luvallisia yöpymispaikkoja, ja kiertäneet varsinkin eteläisemmän Suomen ja kaupungit.
Koronakriisin myötä BestPark päätti nopeuttaa hankkeen markkinointia, koska kotimaan matkailu on nyt kaikkien huulilla.
– Pyrimme rakentamaan Suomen verkoston aiottua nopeammin, ja ensi vuonna matkaparkkeja on määrä rakentaa myös suositun Via Baltican varrelle, Korkiakoski sanoo.
Rovaniemen matkaparkin maantasoitus on jo käynnissä. Varsinainen rakentaminen kestää parisen viikkoa.
– Kolmesta tasokategoriasta Rovaniemen luokitus on 3+. Sinne tulee siis saunakin. Lisäksi meillä on suunnittelussa seitsemän muuta kohdetta eri puolilla Suomea Hämeenlinnasta ylöspäin. Näille on siis paikka tiedossa ja mahdollisesti isäntäkin. Ihan etelässä sopivia paikkoja vielä etsitään.
Karavaanarit ovat saaneet ehdottaa matkaparkeille sopivia paikkoja, joiden perusteella BestPark on lähestynyt kunnan- ja kaupunginjohtajia. Mukana on myös yksityisiä toimijoita. Verkoston hahmottelussa on auttanut lisäksi matkailijoiden liikennevirtoja kartoittava Sweco Finland Oy.
– Kunnat ja niiden elinkeinotoimet ovat olleet aktiivisia sopivien paikkojen ja yrittäjien etsimisessä. Hyviä keskusteluja on käynnissä monella suunnalla, mutta kaikkia emme ole ehtineet vielä lähestyä, Korkiakoski sanoo.
– Suurimpana haasteena on ollut se, etten ole yksin pystynyt vastaamaan suureen kysyntään. Hiljattain tuekseni palkattiin kuitenkin toinen henkilö.
Matkaparkkeja on hahmoteltu esimerkiksi kaupunkien keskustan tuntumaan ja toisinaan vesistöjen ääreen.
– Pääajatuksena on kerryttää matkailutuloa paikallisille yrittäjille. Esimerkiksi rantaa tärkeämpää on, että lähistöltä löytyy päivämatkailijoille peruspalveluita kuten ravintoloita ja kauppoja, Korkiakoski sanoo.
– Monet pienet paikkakunnat eivät ole aiemmin lukeutuneet matkailutulon saajiin, mutta nyt ne voivat muuttua sellaisiksi. Tällekin kesälle on tulossa tällainen esimerkki.
Matkaparkkeja ylläpitävien isäntäyrittäjien haku on parhaillaan käynnissä. BestPark solmii näiden kanssa lisenssisopimuksen.
– Me rakennamme matkaparkin ja tuomme asiakkaat, ja yrittäjä huolehtii ylläpidosta. Se on enemmänkin päällekatsomista, ettei mikään paikka ala repsottaa. Lisäksi pitää huolehtia, että siivous, jäte- ja kiinteistönhuolto toimivat.
Ongelmatilanteissa kysytään päivystysvalmiutta, mutta jatkuvaa paikallaoloa ei vaadita.
– Me olemme ketjuna vahvasti tukena, ja kaikki seurannat on automatisoitu, mutta yrittäjä voi säätää kelluvaa hinnoittelua halutessaan esimerkiksi paikallisten tapahtumien ajaksi.
Korkiakoski ei usko matkaparkkien vievän asiakkaita leirintäalueilta, vaikka esimerkiksi Suomen Leirintäalueyhdistys ry on suhtautunut määrän kasvuun nihkeästi.
– Pelko on ymmärrettävä, mutta tuskin aiheellinen. Jos matkaparkkeja lisätään käyttäjien toiveen mukaisesti, myös liikkuvien karavaanarien määrä todennäköisesti kasvaa. Luonnon äärelle sijoittuvat leirintäalueet lukeutuvat ihan eri kategoriaan, Korkiakoski sanoo.
– Vaunuilijana olen itsekin kokenut hankalaksi löytää yhdistelmälle sopivaa paikkaa kaupunkitapahtumien tai palveluiden läheltä. Ajan mittaan tämä nähdään varmasti oikeana kehityssuuntana, joka jopa lisää harrastajamäärää.