Liikenneturva muistuttaa, että nopeusrajoituksen lisäksi nopeuden valinnassa on otettava jo lainkin mukaan huomioon tilanne, keli ja turvallisuus.
Liikenneturvaan helmikuussa teettämään kyselyyn vastanneista reilusta tuhannesta kuljettajasta yli puolet kertoi rikkoneensa nopeusrajoitusta maantiellä ajamalla yli 15 km/h yli sallitun nopeuden vähintäänkin joskus. Vain joka seitsemäs kertoi, ettei ole koskaan ajanut yli 15 km/h yli sallitun nopeuden maantiellä.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo, että nopeusrajoitukset määritetään tie-, liikenne- ja ympäristöolosuhteiden perusteella turvallisuustaso huomioiden. Vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa tien leveys, päällyste ja sen kunto, näkemät, liittymien määrä sekä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä koskevat liikennejärjestelyt. Yksittäinen kuljettaja ei perustellusti voi asettaa itselleen muita korkeampaa rajoitusta.
– Ylinopeutta ajaessaan kuljettaja tekee tietoisen päätöksen rikkoa yhteisiä sääntöjä, Heiskanen muistuttaa ja korostaa, että ylinopeutta löytyy edelleen monen vakavan onnettomuuden taustalta.
– Ylinopeus voi aiheuttaa onnettomuuden myös toiselle. Kuljettajia sitovat tieliikennelain luottamus- ja ennakointiperiaatteet – ja nopeusrajoitus on yksi elementti, millä ennakoimme toisten tienkäyttäjien toimintaa. Esimerkiksi sivutieltä tuleva ei voi luotettavasti arvioida päätietä paahtavan risteilyohjuksen lähestymisnopeutta. Törkeissä ylinopeuksissa kaikki liikennetilanteet tulevat itselle sekä muille enemmän tai vähemmän yllätyksenä. Ylinopeutta ajavan tarve ohittamiselle on monesti myös suurempi. Vastakkaisella kaistalla vierailu on lähtökohtaisesti aina riski sekä itselle että vastaantuleville, Heiskanen toteaa.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista joka neljäs on vähintäänkin joskus ohittanut hitaamman ajoneuvon tietäen, että sulkuviiva alkaa ohituksen aikana.
Liikenneturvan touko-kesäkuussa tekemässä kyselyssä kuljettajat kertoivat hiljentäneensä nopeuttaan nopeusrajoitusta alemmaksi turvallisuuden takia eniten liukkaalla kelillä, huonokuntoisilla teillä tai silloin, kun näkyvyys on huono sadekelin tai sumun takia. Kaasujalkaa keventää myös koulujen läheisyys ja suojateiden runsaus.
– Suurin sallittu nopeus ei ole aina sama asia kuin turvallinen ajonopeus. Jos olosuhteet, liikenneympäristö tai -tilanne vaikeuttaa ajamista, on paras vähentää nopeutta. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa kehnoissakin kelioloissa. Alhaisemmalla nopeudella ajettaessa havaintojen tekemiseen jää enemmän aikaa, pysähtymismatka ja -aika lyhenevät, ajoneuvon hallintamahdollisuudet paranevat ja auton turvatekniikasta on enemmän hyötyä, Liikenneturvan Heiskanen perustelee.
Kuva Liikenneturva/Nina Mönkkönen
Kommentointi on suljettu.
Czero
Mutta kun hyvälläkin kelillä 70-75 ajaminen 80 km/h alueella on lisääntynyt. Se lisää riskiohituksia ja jonoja, kuitenkin joku kuumakalle jonon perältä ohittaa jonon auto kerrallaan. Rekkakuskina en pääse ohi pienessä välissä, joskus 50 kilometriä mennään pitkässä jonossa etummaisen terroristn määräämässä tahdissa, vaikka aikataulussa pitäis pysyä.