Olisiko roskasuppiloista edes vähän apua levähdysalueiden roskaamisongelmaan?

Aiemmin maanteiden levähdysalueilla oli erittäin tavallista nähdä matkaajia ansaitulla ajotauolla nauttimassa pöydässä eväistään.

Nykyään taukopaikoilla ei entiseen malliin juuri pysähdytä ainakaan oikeasti viihtymään. Levähdysalueilla on monin paikoin niin paljon roskaa, että pikainenkaan pysähtyminen ei aina houkuta. Mieluummin ajetaan niin kauan, että tulee lopulta se seuraava huoltoasema vastaan.

Kyse ei ole vain suomalaisille tutusta tilanteesta. Tanskassa ja Ruotsissa ongelmaa on lähdetty aktiivisesti ratkomaan muun muassa sillä tutulla ajatuksella, että roskien laittaminen roskikseen pitää tehdä mahdollisimman helpoksi autoilijoille, koska osa autoilijoista ei vaivaudu nousemaan autostaan viedäkseen roskat roskikseen.

Tanskassa on jo jonkun aikaa ollut käytössä ”roskatratteja”. Nämä suppilot ovat sellaisella korkeudella, että roskat voi heittää sinne suoraan kuorma-autonkin ikkunasta.

Tanskasta roskasuppilot ovat leviämässä Ruotsiin, jossa ne on nyt otettu kokeeksi käyttöön kahdella E4-tien taukopaikalla lähellä Upsalaa ja Nyköpingiä. Tieviranomainen Trafikverket ja Håll Sverige Rent -säätiö tutkivat nyt yhteisessä projektissaan, onko roskasuppiloista tarpeeksi hyötyä kustannuksiin verrattuna roskaamisen vähentämisessä ja viihtyisyyden lisäämisessä taukopaikoilla.