Volkswagenilla on päästy hyvään vauhtiin uusien Grand California -retkeilyautojen tuotannossa. Suomen maahantuontipäätöstä odotellaan ennen joulua.
Autojätti Volkswagen haluaa oman osansa kovassa kasvussa olevista retkeilyautojen markkinoista ja esitteli viime vuoden syksyllä kahtena malliversiona valmistettavan Grand California -retkeilyauton, joka tehdään uuden Crafterin koriin.
Grand California -retkeilyautouutuuksien valmistus tapahtuu Puolassa Wrześnian tehtaalla, joka valmistui kolmisen vuotta sitten juuri Crafterin tuotantolaitokseksi. Retkeilyautojen tuotanto ei – tai ainakaan mallien toimitus jälleenmyyjille – ei kuitenkaan käynnistynyt aivan etukäteissuunnitelmien mukaisesti. Suurin syy tähän oli se, että Crafter-retkeilyautoille ei saatu WLTP-päästömittausarvoja.
Volkswagen ei ollut ainoa matkailuautovalmistaja, jonka toimitukset viivästyivät uuden WLTP-päästömittaustavan seurauksena. Tämän vuoden syyskuusta alkaen rekisteriin on saanut vain sellaisia matkailuautoja, joiden CoC-vaatimustenmukaisuustodistuksessa on kerrottu auton CO2-päästöarvo.
Wrześniassa on kuitenkin keväästä alkaen valmistettu retkeilyautoja, ja marraskuussa tehtaalla juhlittiin tuhannen Grand Californian rajapyykin saavuttamista. Kaksivärinen juhla auto meni saksalaiselle ostajalle. Lyhytkorisessa 600-mallissa oli lisävarusteena muun muassa ohjaamon yläpuolinen vuode, Discover Media -multimediajärjestelmä ja aurinkopaneeli.
Wrześnian tehtaalla on Crafter-koristen retkeilyautojen tuotantoa varten oma tuotantolinja, jolla modifioidaan auton kattorakenteet, tehdään tarvittavat korityöt ja kalusteasennukset. Kaikki retkeilyautot kulkevat myös ruiskuttamalla tehtävän vesitestin läpi, missä varmistetaan niiden tiiviys.
Grand California -retkeilyautosta on kaksi mallia. 5,99-metrisessä Grand California 600:ssa on poikittainen takavuodearkku, jonka pituus on saatu kasvamaan lähes kahteen metriin sillä, että vuoteen kohdalla on kyljistä ulkonevat ikkunat. 600-malliin saa ohjaamon yläpuolelle lapsille sopivan noin 160-senttisen vuoteen.
Pidemmän akselivälin (364 vs. 449 cm) omaava 680-malli näyttää 600-mallia virtaviivaisemmalta lähinnä siksi, että 6,84-metrisen auton tuulilasi ja katto muodostavat saumattoman kokonaisuuden. 600-mallin korkeus on 3,03 metriä, 680:n 2,85 metriä. Grand California 680 on puhtaasti kahden hengen retkeilyauto, jonka takaosassa on pitkittäinen parivuode.
Retkeilyautoissa on vakiona Crafterin tehokkain eli 177-hevosvoimainen 4-sylinterinen turbodiesel ja 8-portainen automaattivaihteisto. 680-mallin saa etuvedon lisäksi myös 4Motion-nelivetona.
Volkswagenin maahantuoja K Auto Oy ei ole vieläkään tehnyt lopullista päätöstä siitä, aloittaako se tehdastekoisten retkeilyautojen maahantuonnin. Volkswagen Hyötyautojen johtaja Juha-Pekka Sihvonen lupasi kuitenkin marraskuun lopussa, että asiasta uutisoidaan joulukuun puoliväliin mennessä.
Jos Grand Californioiden tuonti alkaa, Crafter-alustaisten mallien lähtöhinta asettunee 65 000 euron tuntumaan. 600-malli on B-kortilla ajettava, ja pidempi malli täyttää B-korttirajan, jos se on 2-paikkainen.