Vanhemmat dieselautot kielletään kaupunkien keskustoissa päiväsaikaan kokonaan.
Monissa ranskalaiskaupungeissa on otettu käyttöön riuskat otteet autoilun vähentämiseksi. Huhtikuun alusta lähtien kaikista autoista on löydyttävä erityinen ympäristötarra Crit’Air Vignette, jos maassa haluaa ajaa tietyillä alueilla. Ranskalaisautoilijoiden piti hankkia tarra alueilla ajaakseen jo viime kesänä, mutta jatkossa määräys koskee myös ulkomaille rekisteröityjä autoja.
Tarroja on kaikkiaan kuusi erilaista, ja niistä ilmenee moottorin koko ja päästöt. Ennen vuotta 1996 rekisteröidyt autot eivät tarvitse tarraa, mutta niiltä on kielletty kyseisillä vyöhykkeillä ajaminen kokonaan arkipäivisin aamukahdeksan ja iltakahdeksan välillä. Kielto koskee niin bensa- kuin dieselautojakin.
Alueisiin (Zones à Circulation Restreinte /ZCR) lukeutuvat tällä hetkellä muun muassa Pariisi, Lyon, Lille, Grenoble ja Strasbourg. Muualla Ranskassa ajaessa tarraa ei vielä tarvita, mutta niitä on kuitenkin tulossa rutkasti lisää. Pariisissa vyöhyke käsittää käytännössä Boulevard périphérique -kehätien sisäpuolisen alueen.
Heinäkuun alusta lähtien kaikilla yöhykkeille ajaminen ennen vuotta 2001 rekisteröidyillä dieselautoilla on kokonaan kielletty aamukahdeksasta iltakahdeksaan.
Autoja karsastetaan yhä enemmän muuallakin Euroopassa, sillä myös esimerkiksi Oslo ja Stuttgart ovat kieltäneet dieselautot päivinä, jolloin ilmanlaatu on erityisen huono.
Kiellot ovat usein alue- tai kaupunkikohtaisia, eikä yhteiseurooppalaisia käytäntöjä vielä ole. Ulkomaalaisen kannalta tilanne on siis toistaiseksi varsin sekava.
Ranskan tarroja voi joka tapauksessa ostaa täältä hintaan 4,18 euroa. Kannattaa huomata, että ulkomaalaisia varten on avattu useita epävirallisia sivustoja, joissa tarroista pyydetään moninkertaisia hintoja.
Ranskan poliisin on kerrottu suhtautuvan tarran puuttumiseen lempeästi, mutta myöhemmin ilman tarraa ajavaa muistetaan 68 euron sakoilla.