Caravan-lehti somessa

Tuntien istumismaraton kasvattaa automatkailijan veritulpan riskiä

Pinnalla

Tuntien istumismaraton kasvattaa automatkailijan veritulpan riskiä

Tänä kesänä pitkät lentomatkat ovat monella vaihtuneet muun muassa matkailuajoneuvoihin ja kotimaan sisällä automatkailuun. Jos ajetaan satoja kilometrejä päivässä, on hyvä huomioida laskimotukoksen mahdollisuus.

Laskimot kuljettavat verta elimistöstä takaisin sydämeen ja keuhkoihin. Koska veri virtaa niissä hitaasti ja matalalla paineella, ne ovat muita suonia otollisempia paikkoja hyytymien muodostumiselle. Jos edessä on tuntien mittainen istumismaraton, kannattaa minimoida riskit.

– Alkoholia kannattaa välttää, sillä se kuivattaa elimistöä ja lisää laskimoveritukoksen riskiä. Pitkään paikoillaan istuttaessa paras lomadrinkki on vesi, sanoo sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi Terveystalon tiedotteessa.

Vedenjuonnin ohella tulee kiinnittää huomiota liikkumiseen. Säännöllinen jaloittelu herättelee pumppua ja tehostaa verenkiertoa ehkäisten siten tukoksia.

Yhden pysähdyksen taktiikka voi toimia lyhyemmillä autoreissuilla, mutta matkan venyessä kannattaa varata aikaa useampaan jaloittelutaukoon. Jalat ristissä istumista kannattaa kaihtaa myös takapenkillä, sillä se on omiaan häiritsemään laskimoverenkiertoa.

Lentosukista autoilusukat?

Perinnöllisyyden ohella riskiä laskimotukoksille voivat lisätä jotkut sairaudet ja lääkkeet sekä tupakointi.

– Lääkitys voidaan antaa kerta-annoksena ennen matkalle lähtöä. Se vaikuttaa veren hyytymiseen estäen tukosten syntyä. Myös lentosukat ovat hyvä ehkäisevä apukeino: ne sopivat kaikenikäisille myös automatkoille. Lentosukkien teho perustuu siihen, että puristamalla jalkoja ne ajavat verta varpaista sydämeen päin.

Veritulpan tuntomerkkejä ovat toispuolinen kipu ja turvotus. Tukos muodostuu lähes aina alaraajaan, usein säären tai pohkeen alueelle. Mitä korkeammalle tulppa nousee, sitä suuremmaksi kasvaa riskikin. Oireiden ilmaantuessa on syytä hakeutua viipymättä lääkäriin.

Vinkkejä veritulpan välttämiseksi: 

  • Panosta nesteytykseen: suosi vettä, vältä alkoholia
  • Jaloittele mahdollisuuksien mukaan ja vältä jalat ristissä istumista
  • Käytä lentosukkia, kun joudut istumaan pitkään paikoillasi
  • Selvitä, onko sinulla kohonnut riski sairastua veritulppaan
  • Keskustele tarvittaessa lääkärin kanssa ennaltaehkäisevästä hoidosta

Lähde: Terveystalo

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Y l ö s