Tutkimus: Lapin lumettomassa ajassa on talven veroinen bisnespotentiaali

Lapin markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin toteuttaman kansainvälisen matkailun markkina- ja kuluttajatutkimuksen mukaan Lapin erityinen mahdollisuus piilee lumettoman ajan matkailussa.

Kiinnostus Lapin lumetonta aikaa kohtaan on tutkimuksen mukaan yhtä suurta kuin talveakin kohtaan. Löydös on merkittävä, sillä tällä hetkellä kansainvälisen matkailun painopiste on talvisesongilla. Noin 80 % kansainvälisen matkailun yöpymisistä toteutuu marras-huhtikuussa. Tutkimus toteutettiin viime syksynä Ison-Britannian, Saksan ja Ranskan markkinoilla.

Touko-lokakuussa ja erityisesti Lapin kesässä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Erityisesti omatoimimatkailijoiden keskuudessa kiinnostus lumetonta aikaa on jopa talvea suurempaa. Heitä tutkimukseen osallistuneista oli 70 %.

Tutkimuksen mukaan Lapissa kiinnostavat eniten koskematon luonto ja luonnonilmiöt, kuten revontulet, keskiyön aurinko sekä hiljaisuus ja rauhallisuus. Myös kansallispuistot vetävät puoleensa. Ne ovat kansainvälisesti takuu merkittävästä luontokohteesta. Lumettoman ajan vetovoima ei perustu pelkästään luonto- ja elämysaktiviteetteihin. Noin puolet matkailijoista on kiinnostunut nauttimaan ja kokemaan Lapin kesän oleillen ja nautiskellen.

– Kesä 2020 osoitti, että Lappi on potentiaalinen ympärivuotinen matkakohde. On ilahduttavaa, että kysyntäpotentiaalia on myös kansainvälisesti. Kyllähän tämä on mahdollisuus, johon meidän Lapissa kannattaa tarttua, toteaa tiedotteessa Lapland Hotels ja Lapland Safaris Oy:n myyntijohtaja Asko Antikainen.

Lappi kilpailee matkakohteena kaikkien maailman luontokohteiden kanssa. Suomi ja Lappi nousevat päällimmäisenä mieleen ainoastaan noin 2 prosentille vastaajista.  Siinä missä esimerkiksi Islanti erottuu uniikkina, Uusi-Seelanti unohtumattomana ja Alpit hyvällä hinta-laatusuhteella, ei Lapilla ole ison matkailijaryhmän mielissä merkittäviä erottuvuustekijöitä.

Lappi on myös matkakohteena vielä edelleen verrattain tuntematon. Lähes puolet kyselyn noin 6 000 vastaajasta kertoi matkan harkinnan esteenä olevan heikko tuntemus siitä, mitä Lapilla on matkakohteena tarjottavana.

Lähde: House of Lapland