USA:n matkailuajoneuvoteollisuus huolestui Trumpin tulliuhkailuista

Yhdysvaltalainen matkailuajoneuvoteollisuuden etujärjestö RV Industry Association (RVIA) on julkistanut lausunnon presidentti Donald Trumpin hallinnon uusista virityksistä 25 prosentin tuontitulleista Kanadalle ja Meksikolle sekä 10 prosentin tullille Kiinalle. Tulleja voi olla tulossa myös EU:lle, mutta aika näyttää, miten tullien kanssa lopulta käy.

– Tuemme hallinnon ponnisteluja ja sitoutumista suojella yhdysvaltalaisia työntekijöitä ja työpaikkoja sekä pitää amerikkalaiset turvassa, mutta pelkäämme, että kostotariffit voivat vahingoittaa amerikkalaisia työntekijöitä koko matkailuajoneuvoteollisuudessa, sanoo lausunnossa RVIA:n toimitusjohtaja Craig Kirby.

RVIA edustaa yli 500 valmistajaa sekä komponenttien ja jälkimarkkinoiden toimittajaa, jotka yhdessä tuottavat 98 prosenttia kaikista Yhdysvalloissa valmistetuista matkailuajoneuvoista ja noin 60 prosenttia koko maailmassa tuotetuista matkailuajoneuvoista.

Vaarana ampuminen omaan jalkaan

RVIA on erityisen huolissaan mahdollisista taloudellisista kostotoimista, joita kohdistuisi USA:n matkailuajoneuvojen vientiin Kanadaan. Kanadan hallinto on sellaista jo väläytellyt.

RVIA:n lausunnossa muistutetaankin, että matkailuajoneuvoteollisuus on merkittävä työllistäjä Yhdysvalloissa, ja Kanada on suurin Yhdysvalloissa valmistettujen matkailuajoneuvojen kansainvälinen ostaja. Suurin osa Kanadassa myytävistä matkailuajoneuvoista on valmistettu USA:ssa.

– Meksiko toimii myös kriittisen tärkeänä kumppanina Yhdysvaltain matkailuajoneuvoteollisuuden toimitusketjussa, ja olemme huolissamme toimitusketjun häiriöiden vaikutuksista matkailuajoneuvojen valmistajiin ja jälleenmyyjiimme. Useiden vuosien taloudellisen epävarmuuden ja vastatuulen jälkeen alan teollisuus näkee vihdoin vihreitä versoja kasvussa, ja toivomme, että hallinnon politiikka vahvistaa meidän kaltaistamme amerikkalaista teollisuutta.

Sen sijaan Kiinalle asetetulle uudelle tullille RVIA:lta löytyy kannatusta. RVIA:n lausunnon mukaan yhdysvaltalaiset matkailuajoneuvojen jälkimarkkinatoimittajat ovat menettäneet miljoonia dollareita Kiinasta vyöryvän heikkolaatuisen tuonnin vuoksi, ja tämä toiminta (lisätullit) pakottaa kiinalaiset valmistajat kilpailemaan reilummin amerikkalaisten yritysten kanssa.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *