Caravan-lehti somessa

Valtaosa pakkasilla tehtävistä akkujen vaihdoista on turhia

Virta riittää seuraavaan starttiin, kun kytket 5–10 minuuttia ennen perille saapumista kaikki ylimääräiset, virtaa kuluttavat laitteet pois päältä. Näitä ovat esimerkiksi istuinlämmitys, peilin lämmitys, lasien lämmitys ja jopa lämmityslaite.

Pinnalla

Valtaosa pakkasilla tehtävistä akkujen vaihdoista on turhia

Auton akkua ei oikeastaan ole edes tarkoitettu Suomen talveen. Lyijyakkujen suositeltava käyttölämpötila on 10–30 astetta. Tätä korkeammat ja matalammat lämpötilat lyhentävät merkittävästi akun ikää. Akku toimii hetken kylmässäkin, mutta ei läheskään niin tehokkaasti kuin optimaalisissa käyttölämpötiloissa.

– Nyrkkisääntönä pidetään, että täyteen ladatusta akusta saadaan 18 pakkasasteessa virtaa ulos vain 40-50 prosenttia. Jos pakkanen laskee 30 asteeseen, akusta saadaan enää 25-30 prosenttia, Polar Heater Oy:n yrittäjä Tapio Juvani kertoo.

Akun varaustila jatkaa edelleen laskuaan, jos kylmät olosuhteet jatkuvat. Akkuliikkeitten edessä onkin yleensä jono muutaman pakkaspäivän jälkeen. Jos tyhjentynyt akku seisoo pitkään kylmässä, akku myös jäätyy helposti. Jäätynyt akku tuhoutuu, eikä sitä saa enää edes yrittää elvyttää.

Akun tyhjenemistä on helppo välttää joko säilyttämällä autoa lämpimässä tallissa tai lämmittämällä akku kesälämpötiloihin erillisellä akkulämmittimellä. Lämmittimellä akku saadaan lämpimäksi myös katoksessa, kunhan vain sähköä on saatavilla.

Jopa 75 prosenttia akkujen vaihdoista on turhia. Vanha akku olisi vielä soiva peli, jos se vain vietäisiin pois pakkasesta ja ladattaisiin lämpimänä. Autoilijan itse on huono selvittää akun todellista kuntoa.

– Akkuliikkeen arvio taas on kyseenalainen, koska akkuliikkeet haluavat luonnollisesti myydä uusia akkuja. Vain puolueeton huoltoliike voi tämän arvion tehdä. Akun kunnon arviointi vaatii testauslaitteen. Laitteen antamaa informaatioita pitää osata myös tulkita oikein, Juvani muistuttaa.

Kotikonstina akkua voi yrittää lämmittää esimerkiksi auton sisätilanlämmittimellä. Jos auto käynnistyy sen jälkeen, akku on kunnossa. Kun akku on saatu lämpimäksi, auton oma laturi riittää hyvin lataamaan akun.

Yksi syy akun varaustilan laskuun on jatkuva lyhyiden matkojen ajo. Akun hyvinvoinnin kannalta autolla tulisikin tehdä pari kertaa viikossa pidempi lenkki. Tällöin akku tavallisesti lämpenee moottorin hukkalämmön avulla ja se saadaan ladattua täyteen. Pidempi matkakaan ei välttämättä auta, jos akku ei silti lämpene.

– Nykyiset moottorit ovat niin energiatehokkaita, että niiden muodostama hukkalämpö ei enää riitä talvella lämmittämään akkua, vaikka akku olisi moottorin vieressä. Lisäksi akut ovat useimmiten vielä kotelossa, mikä estää lämmön johtumisen.

Hybridi- ja sähköautojen akut hyytyvät siinä missä perinteistenkin autojen. Korkeampi jännite ei vaikuta asiaan, mutta akkujen parempi sijoittelu kyllä. Hybrideissä akut voivat sijaita esimerkiksi penkin alla, jolloin matkustamon lämpö auttaa akkua.

– Täyssähköautojen akut ovat yleisemmin auton alla kylmässä. Olemme testanneet ammattikorkeakoulun kanssa sähköautojen toimintaa talviolosuhteissa ja päätyneet siihen ikävään lopputulokseen, että toimintamatka puolittuu talvella, Juvani sanoo.

– Kylmyys on se suurin tekijä, mutta myös tien pinnan kitkalla talvella on osansa. Testeissä lämmitimme sähköauton akkupakettia +20 asteeseen ja saimme palautettua toimintamatkan kesälukemiin.

Juvani suosittelee akkulämmitintä kaikkiin autoihin, joilla ajetaan talvella.

– Jos autoilija pohtii akkulaturia tai akkulämmitintä, niin kannattaa mieluimmin ostaa akkulämmitin. Laturilla ei tee yhtikäs mitään, kun siihen kylmään akkuun ei se virta vaan yksinkertaisesti mene. Kun akku on lämmin, niin auton laturi riittää lataamaan akun. Riittäähän se kesälläkin.

Miten kylmä estää akkua toimimasta?

Lyijyakuissa elektrolyyttinä toimii vedellä laimennettu rikkihappo (H2SO4). Positiivisena elektrodina toimivat lyijyoksidipitoiset (PbO2) levyrungot ja negatiivisena pintana taas lyijyiset (Pb) levyt.

Kun akkuun johdetaan virtaa esimerkiksi auton generaattorista, alkavat lyijyoksidi ja lyijy reagoida rikkihapon kanssa muodostaen lyijysulfaattia elektrodilevyille. Samalla elektrolyyttinä toimivan rikkihapon pitoisuus muuttuu siten, että ladattaessa väkevyys eli tiheys kasvaa ja purkautuessa taas väkevyys pienenee. Kun akkua ladataan, negatiivisella elektrodilla sijaitseva lyijysulfaatti pelkistyy takaisin lyijyksi ja positiivisella elektrodilla oleva lyijysulfaatti muuttuu lyijyoksidiksi.

Kun akkua ei kylmässä saada ladattua täyteen, on akun pinnoilla liikaa akun kennot tukkivaa lyijysulfaattia. Lyijysulfaattia ei voida myöhemmin enää poistaa tukkeutuneista kennoista, vaikka akkua kuinka ladattaisiin. Silloin ainoaksi keinoksi jää ostaa uusi akku.

Lähde: Polarheater.fi

Teksti: Teematuotanto, Jarno Keskinen

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Y l ö s