Volkswagen T1:n tuotanto käynnistyi 70 vuotta sitten

Volkswagen T1:n tuotanto alkoi marraskuussa 1949 ja auto ensiesiteltiin lehdistölle 12.11.1949. Volkswagen T1:n eri versiot palvelivat jo alusta alkaen montaa käyttötarkoitusta. Niitä oli ambulansseina, poliisiautoina, takseina ja orkesterien kuljetusvälineinä sekä SA-kilpisinä armeijalla ja leijona-kilpisinä muilla valtion laitoksilla. Transporteria pystyi myös rakentamaan monin eri tavoin.

Ensimmäisenä vuonna T1:tä valmistettiin 8 autoa – 6 pakettiautoa, 1 Kombi ja 1 pikkubussi. Vuoden 1950 lopussa tuotanto oli jo yli 8 000 autoa. Suomeen ensimmäiset T1-pakettiautot toimitettiin vuonna 1950. Volkswagenin T1- ja T2-mallistoon kuuluvia matkailuautoja nimettiin mm. Euroopan kauneimpien kaupunkien mukaan ja T2-mallistosta löytyy myös Helsinki-nimen saanut malli.

Tyylinäytettä vuodelta 1950.

Nyt jatketaan T6.1-mallistolla

Volkswagen on nyt tuonut uusimman sukupolven T6.1-mallistonsa myyntiin myös Suomessa. Malliston rakenne pysyy ennallaan ja valikoimassa säilyvät Transporter-umpipakettiautot, Transporter-alustapakettiautot, Transporter Kombi -henkilöautot, sekä Caravelle Trendline- ja Comfortline-varustelutasoilla ja Multivan Comfortline- ja Highline-varustelutasoilla.

T6.1 -mallit on varustettu 2,0 TDI -dieselmoottorilla ja neljällä eri tehoversiolla. Transporter- ja Caravelle T6.1 -malleissa on sähkömekaaninen ohjaustehostin. Kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä on myös kasvanut. Saatavilla ovat muun muassa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, pysäköintiavustin, kaistanpito- ja kaistanvaihtoavustin ja perävaunun peruutusavustin.

Kaikissa malleissa on vakiovarusteena vakionopeudensäädin, sivutuuliavustin (umpinainen korirakenne) ja H7-ajovalot päiväajovaloilla sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla. Lisävarusteena saatavilla on mallista riippuen muun muassa vakionopeudensäädin, kuljettajan väsymyksen tunnistus ja lämmitettävä tuulilasi.

 

Uutta Volkswagenin T6.1-sukupolvea.

Lähde: Volkswagen Hyötyautot