Ennen matkalle lähtöä kannattaa pohtia ja valmistella monta asiaa kuntoon asiakirjoista, vakuutuksista, tarvikkeista ja ajoneuvosta lähtien.
Eurooppaan suuntautuva automatkailu alkaa palautua parin hiljaisemman vuoden jälkeen normaalitasolle. Kotimaata on kierrelty painokkaammin pari vuotta, mutta nyt uskaltaudutaan taas rohkeammin muille maille.
– Matkailukesästä voidaan odotella kohtalaisen vilkasta. Monella voi olla patoutunutta tarvetta päästä reissuun, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen arvelee Caravan Podcastin tuoreessa tuplajaksossa.
Autoliiton selvitysten mukaan suomalaisten suosituin reitti Eurooppaan kulkee Helsingistä Tallinnaan ja siitä Via Balticaa eteenpäin. Seuraavaksi eniten automatkailijat kulkevat lautalla suoraan Saksaan. Lauttaväli Turku–Tukholma ja ajaminen Ruotsin kautta on vasta kolmosvaihtoehto ja Helsinki–Tukholma neljäs.
– Reittivalinnan takana on yleensä monenlaista pohdintaa: kuinka paljon on aikaa, onko lapsia mukana, mikä on budjetti ja lopullinen määränpää.
Suokonautio-Hynninen suosittelee ylipäänsä suunnittelemaan reissua huolellisesti.
– Mitä paremmin ja aiemmin alkaa huolehtia valmisteluista, sitä todennäköisemmin matka onnistuu. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.
Etukäteen kannattaa huolehtia esimerkiksi matka-asiakirjoista ja vakuutuksista, ajoneuvon kunnosta sekä varusteista ja tarvikkeista. Aikaa on syytä käyttää reittivalinnan pohtimisen ohella myös yöpymisiin ja reissun rytmitykseen.
– Ajoituksellakin on merkitystä, koska kuumimman sesongin aikaan ruuhkia on enemmän ja lauttamaksut kalliimmat, Suokonautio-Hynninen muistuttaa.
– Ensisijaisen tärkeää on, ettei ahnehdi matkaa liikaa, vaan kun lähtee lomalle, on lomalla.
Reilu satavuotias Autoliitto tarjoaa monenlaisia palveluita myös karavaanareille. Näistä tieltäpelastamispalvelu on voimassa yli 40 maassa enintään 4 000-kiloisille ja 15-vuotiaille autoille.
Caravan Podcastin Eurooppa-jaksot on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa ovat käsittelyssä muun muassa Autoliiton palvelut, matkan suunnittelu, ajoneuvon tai -neuvojen valmistelu, asiakirjat, vakuutukset, varusteet ja tarvikkeet sekä liikennekultturin erot eri maissa. Toisessa osassa ruoditaan muun muassa reittivaihtoehtoja, liikennesääntöjä ja -määräyksiä, tiemaksuja, sakkoja ja ympäristövyöhykkeitä.
Kommentointi on suljettu.
Kauko Keränen
Vähemmällä olis päässyt kun olis sanottu: Liity autoliittoon!
Se olis tullut 10 sekuntiin!