Videotuotantojen ammattilainen Raul Fall kertoo, miten karavaaniharrastus parhaiten taipuu liikkuvaksi kuvaksi.
Suomalaiset karavaanarien videoblogit eli vlogit keräävät viikottain tuhatmäärin yleisöä. Viime vuosina Raul Fall on kunnostautunut tällä saralla, mutta myös esimerkiksi Petteri Vähäkankaan ja Jari Siltalan karavaanivideoilla on oma vannoutunut kannattajakuntansa.
– Liikkuvan kuvan vahvuus on tarinankerronnassa ja siinä, miten tekijän persoona pääsee esiin. Videolla on myös viihteellinen arvonsa, Fall sanoo.
– Youtube-kanavan voi avata kuka tahansa, ja videoita voi julkaista nopeasti jopa matkalta vaikka kännykällä.
Videotuotantoyhtiötä pyörittävä Fall on pitää yllä vaimonsa Sannan kanssa karavaanimatkailuun keskittynyttä, suosittua Youtube-kanavaa nimeltään JustDoMedia. Keski-ikäinen vantaalaispariskunta reissailee vaihtelevissa kohteissa, kokkailee matkalla herkullisia aterioita sekä tekee karavaanimatkailuun liittyviä suoria keskustelulähetyksiä.
Fall on tehnyt jonkin verran myös matkailuajoneuvon koeajovideoita.
– Video visualisoi asioita tehokkaasti, jolloin siitä saa paljon enemmän irti kuin esimerkiksi myyntiesitteestä.
Videoissa Fall pitää tärkeänä, että ne ovat tekijänsä näköisiä.
– Kaikkein tärkeintä on olla oma itsensä ja panna persoona peliin. Myös laadukkaan äänityksen merkitys on isompi kuin kuvittelisi.
Fall jakaa tämänkertaisessa Caravan Podcastissä myös monia muita ammattilaisen vinkkejä vloggaamisesta kiinnostuneille ja kertoo, mikä häntä itseään innostaa tekemään karavaanivideoita.