Matkailuajoneuvot ovat nykyisellään jo teknisesti varsin edistyneitä, mutta kehittämisen varaa on vielä monella eri osa-alueella. Tuotekehityksen keihäänkärkenä Euroopassa operoi saksalainen Erwin Hymer Group, jonka innovaatiot herättävät kiinnostusta vuosittain esimerkiksi alan messuilla.
Uusimmassa Caravan Podcastissä vierailleen EHG Suomen toimitusjohtaja Petra Sampan mukaan tuotekehityksen edistäminen kiinnostaa sekä konsernia että kaikkia sen alla olevia merkkejä.
– Muun muassa uusia energiamuotoja mietitään kovasti. Alustojen ja korirakenteiden muuttuessa tulevaisuuden matkailuajoneuvot ovat nykyistä kevyempiä ja todennäköisesti myös pienempiä. Myös omavaraisuus lisääntyy akkujen kehittymisen myötä, Samppa sanoo.
Matkailuajoneuvojen ulkonäkö päivittyy jatkuvasti. Vuosikymmenten päähän ennustaminen on aina hankalaa, mutta esimerkiksi Promobil-lehdessä julkaistut EHG:n hurjimmat näkemykset tulevaisuuden ajoneuvoista ovat kuin tieteiselokuvasta.
– Matkailuautoissa olemme jo testanneet autonomista ajamista, mutta aivan lähitulevaisuudessa ohjaamo tuskin vielä muuttuu asuintilaksi, Samppa arvelee.
Tulevaisuudessa matkailuajoneuvot linkittyvät osaksi ympäröivää maailmaa älykotien lailla.
– Matkailuajonevon toimintojen seuranta ja etäohjaus on mahdollista jo nyt puhelinsovelluksilla, mutta jatkossa esimerkiksi huoltoja tehdään enemmän etänä. Myös tärkeisiin ihmisiin saatetaan pitää yhteyksiä matkan päältä kosketusnäytön kautta.
EHG operoi kaikkaan pariakymmentä brändiä, joista suurin osa on matkailuajoneuvoja. Niistä Suomessa tunnetuimpia lienevät Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Hymer, Niesmann+Bischoff, LMC ja Sunlight. Pari vuotta sitten EHG lyöttäytyi yhteen maailman markkinaykkösen, yhdysvaltalaisen Thor Industriesin, kanssa.
Kuuntele Caravan Podcastistä, mitä Petra Samppa kertoo EHG:n kuulumisista sekä siitä, millaiseksi konserni visioi tulevaisuuden karavaanimatkailun.