Koeajossa: Bürstner Campeo C 640 Active -retkei­lyauto

Bürstner luokittelee uuden Campeo-mallisarjan retkei­lyautot kilpailu­kykyiseen hintaan myytäviksi keski­tason ”vakiomalleiksi”. Vakiomalli on tosin matkailuautokaupassa haa­mukulkuneuvo, sillä harva ajoneuvo tulee Suomeen perusmoottorilla ja perusvarustelulla.

Campeo-mallistossa on 5,41-met­rinen C 540, 5,99-metrinen C 600 ja koeajossa ollut 6,36-metrinen C 640. Pisimmässä mallissa pari­takavuoteella nukutaan pitkittäin, lyhyemmissä malleissa poikittain.

640-mallin kokonaismassa on 3 500 kilogrammaa, kun se on lyhyemmis­sä malliversioissa ilman alustamuu­tosta (+630 euroa) 3 300 kilogram­maa.

Kaikkiin mal­liversioihin saa nostokaton ja sen myötä tulevat kaksi kattovuodepaik­kaa. Nos­tokattovuode soveltuu käytettäväk­si lähinnä lämpiminä vuodenaikoi­na. Nostokatto korottaa autoa kor­keutta kymmenkunta senttimetriä ja kokonaismassaa noin sata kilo­grammaa – siihen päätyvän on näin ollen käytännössä pakko korottaa 3,3-tonnisen auton kokonaismas­sa 3,5 tonniin.

Keittiössä on reilusti tasopin­taa ja mukavan kokoiset laatikot. Lyhyissä malleissa on 75 litran ja isommissa 90 litran kompressorikaappi.

140-hevosvoimainen moottori kul­jettaa retkeilyautoa kevyesti moot­toriteillä sallittuja nopeuksia. Koea­jomatkan aikana auton keskikulu­tus oli auton ajotietokoneen mukaan reilut 10 l/100 km. Ajo- ja matkus­tusmukavuus on retkeilyautoille tyy­pillistä tasoa…

Kovalla muovilla verhoillut takaovet saa avautumaan 180 astetta. Kuljettajan puolella on kahden kaasupullon kaappi.

 

Apukuski pääsee kääntöpalan ansiosta pöydän ääreen.

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 1/2021 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.