Suomessa on jäänyt toistaiseksi vähälle huomiolle Citroënin retkeilyauto Concept Type H WildCamp, jonka ranskalaisvalmistaja kehitteli Type H:n 70-vuotisjuhlien kunniaksi.
Vuonna 1947 esiteltyä Type H:ta valmistettiin aina vuoteen 1981 asti, mutta se ei koskaan saavuttanut esimerkiksi Volkswagen Trasporterin kaltaista maailmanmenestystä. Klassikoksi sitä voidaan silti hyvällä syyllä kutsua.
Lähivuosina varsinkin Keski-Euroopan maanteillä saattaa tavata jälleen Type H:ta muistuttavia ajoneuvoja. Italialaisvalmistaja Caselani Automobili sekä suunnittelijat Fabrizio Caselani ja David Obendorfer nimittäin kehittelivät Citroën Jumper/Relayn korille ”kuoriosia”, joilla auto saadaan muistuttamaan Type H:ta.
Arvokasta retroilua
Sisällä autossa on kaikki modernin Pössl Roadcamp R -retkeilyauton mukavuudet keittiöstä suihkutilaan sekä takatilan poikittaissängyistä sohvaryhmään. Myös säilytystilaa on runsaasti, jääkaappi on 64-litrainen ja puhdasvesisäiliö satalitrainen.
BlueHDi-dieselmoottorissa piisaa potkua 161 hevosvoiman verran, ja kuskin operointia helpottavat esimerkiksi ABS, mäkilähtöavustin sekä sähköinen ajonvakautusjärjestelmä. autolla on 3 500 kiloa.
Aivan huikeimmasta päästä Citroënin retrohenkinen uutuus ei retkeilyautoksi ole, sillä Düsseldorfin messuilla hinnaksi ilmoitettiin 85 000 euroa. Toistaiseksi ei ole vielä tiedossa, aiotaanko autoa tuoda Suomen markkinoille.
Citroën Typ H WildCamp – tunnuslukuja
Pituus/leveys/korkeus: 5414/2050/3100 mm
Istuimia/makuupaikkoja: 4/2
Kokonaispaino: 3 500 kg
Omapaino: 2 865 kg
Kuvat: Citroën ja Caselani Automobili