Todellisuus messuhalleissa – iso osa myytävistä malleista ei kulje sähköllä metriäkään, eivät edes yleistyvät kevythybridit, joiden kulutussäästökin on minimaalinen.
Ajossa latautuvia hybridejä ei ollut Frankfurtissa montaakaan uutuusmallia, mutta pistokelaladattavat hybridit tulevat nyt keskiluokkaankin.
Koituvan säästön suhteen saa kuitenkin niissäkin olla hyvin varovainen. Vaikka verotuksemme suosiikin pistokeladattavia, maksaa tekniikka monen mallin kohdalla niin paljon, ettei todellista säästöä helpolla synny.
Lisäksi kannattaa huomioida, että pistokehybridi kuluttaa maantiellä usein jopa enemmän kuin bensiinimoottorinen sisarensa siinä vaiheessa, kun ajoakku on käytetty noin 50 kilometrin jälkeen.
Autovalmistajille jokainen paperilla säästetty hiilidioksidigramma on kuitenkin tärkeä.
Pistokeladattavista malliuutuuksista lueteltakoon Ford Kuga, Mercedes-Benzin A- ja B- sarjat, Opel Grandland X ja Skoda Superb.
Pienten Cross-overeiden uutuustulva
Suurin uutuusmallitulva keskittyy nyt pieniin etuvetoisiin katumaastureihin, jotka eivät aina edes näytä siltä mitä katumaasturiksi on mielletty. Cross-over onkin osuvampi nimitys näille mukamaastureiksikin nimitetyille autoille.
Korkeammassa korissa on kuitenkin paremmat sisätilat, parempi näkyvyys, ja helpompi sisäänkäynti, joskin hieman korkeamman kulutuksen sekä hinnan kustannuksella.
Ford Puma, Nissan Juke, Skoda Kamiq ja Renault Captur ovat kaikki uusia malleja, jotka kuuluvat juuri tähän luokkaan. Vetomassat saattavat olla hyvinkin vaatimattomia, mutta joukossa on myös iloisia yllätyksiä kuten Skoda noin 1 300 kilollaan, ja puolta kokoluokkaa suurempi sporttiperäinen Kia XCeed noin 1 500 kilolla.
Eräs asia, joka yleistyy nyt myös tähän hintaluokkaan, on perinteisen mittariston korvaaminen näytöllä. Asia ei kuulosta isolta, mutta kojelauta ja mittaristo ovat ne auton osat, joita kuljettaja useimmin näkee.
Sekä tehtaat että ostajat valinnan edessä
Tilanne markkinoilla on nyt kovin ristiriitainen. Autotehtaat haluaisivat myydä pistokeladattavia hybridejä sekä täyssähköautoja saadakseen tehdaskohtaiset päästökiintiönsä täytettyä. Samalla autotehtaat kuitenkin kaventavat omaa tulostaan, koska sähköautomallien valmistuskustannukset saattavat olla jopa korkeampia kuin niistä saatava hinta.
Autotehtaat odottavat myös tukea hallituksilta sekä latausverkoston rakentamiseen että sähköautojen hankintaan. Ja nyt kyseessä ei ole vain meidän Suomemme, vaan myös muu Eurooppa kaipaa tiheämpää latauspisteverkostoa, jos sähköautojen on tarkoitus yleistyä haluttua tahtia. Toisaalta autonostajat ihmettelevät, kannattaako nyt enää ostaa uusi polttomoottoriauto, vai onko jo käsillä aika ladattaville hybridille tai täyssähköautoille.
Karavaanarin silmin tilanne on vieläkin hankalampi. Ladattava hybridi säästää, mutta vain silloin, kun suuri osa ajosta on kaupunkiajoa, ja akkua myös ladataan aktiivisesti. Pelkän polttomoottorin voimin ei säästy luontoa eikä lompakkoa. Painavan akun liikuttelu ei tule ilmaiseksi ja polttomoottori ei ole etenkään bensiinikäytössä polttoainetaloudellisuuden kannalta paras.