Caravan-lehti somessa

Eduskunta hyväksyi uuden tieliikennelain – matkailuautolla saa ajaa pian kovempaa

"Satasen lätkä" on poistumassa alle 3,5-tonnisten matkailuautojen perästä. (Kuva: Pauli Salokangas)

Liikenne

Eduskunta hyväksyi uuden tieliikennelain – matkailuautolla saa ajaa pian kovempaa

SF-Caravanilla oli merkittävä rooli lakiuudistusten valmistelussa. Toinen liiton aloitteista kuitenkin kaatui.

Eduskunta hyväksyi tiistaisessa täysistunnossaan hallituksen esityksen uudeksi tieliikennelaiksi. Laki astuu voimaan näillä näkymin ensi vuoden aikana.

– Karavaanareiden kannalta suurin muutos koskee alle 3 500 kiloa painavien matkailuautojen nopeusrajoituksia. SF-Caravan ry:n aloitteesta näitä ajoneuvokohtaisia rajoituksia ei enää ole, sanoo liiton hallituksen jäsen ja liikenneasioiden asiantuntija Jiri Kattelus.

Kevyet matkailuautot ja pakettiautot noudattavat jatkossa siis vain tiekohtaisia nopeusrajoituksia.

– Pakko ei ole ajaa aiempaa kovempaa, mutta saa ajaa, Kattelus korostaa.

Alle 3,5-tonnisista autoista kannattaa lain astuttua voimaan poistaa aiemmin vaaditut keltamustat nopeuskilvet, jotta ne eivät aiheuttaisi epäselvyyksiä ulkomailla. Rajoitustiedot poistuvat myös rekisteriotteesta, ja ulkomaille reissattaessa uusi ote on suositeltavaa hankkia väärinkäsitysten välttämiseksi.

Yli 3 500 kiloa painavien matkailuautojen, joihin on sovellettu 80 kilometrin nopeusrajoitusta, suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus nousee uudessa tieliikennelaissa 100 kilometriin tunnissa.

Ajoneuvot kehittyneet

Katteluksen mukaan uudistukset ovat mahdollisia, koska yleisesti käytössä olevien matkailuautojen rakenne ja turvallisuusvarusteet ovat kehittyneet. Tiekohtaisiin nopeusrajoituksiin siirtymiseen ei liity tavanomaisesta poikkeavaa riskiä.

Yli 3,5-tonnisten autojen nopeusrajoitus on kuitenkin jatkossakin henkilöautoja alempi, koska tällaiset matkailuautot perustuvat raskaammissa ajoneuvoissa käytettyyn tekniikkaan.

SF-Caravan teki aloitteen myös jarrullisten perävaunujen nopeusrajoituksen nostamisesta 100 kilometriin tunnissa. Aika ei ollut kuitenkaan vielä kypsä tälle muutokselle.

– Rajoitusten tarkoitus on pitää yllä tasaista liikennevirtaa, mutta kahdeksaakymppiä ajavien yhdistelmien taakse kertyy äkkiä letkaa. Esimerkiksi Saksassa mennään tietyin edellytyksin satasta, mikä on nykykalustolla ihan perusteltua. Tässä lakiuudistuksessa valitettavasti kuitenkin vain jarruttomat perävaunut nousevat satasen rajoituksen piiriin, Kattelus sanoo.

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan näillä näkymin vuoden 2019 aikana tasavallan presidentin hyväksyttyä lain. Tarkemmat soveltamisohjeet ovat tulossa Trafilta myöhemmin.

Kuuntele Katteluksen haastattelu tästä:

(Paina näkymästä riippuen oranssia Play-painiketta tai Listen in browser -tekstiä, ellet halua siirtyä pois sivuilta. Äänitallenteen käynnistymisessä saattaa kestää muutama sekunti.)

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Liikenne

Viikon luetuimmat




Yhteistyökumppanit


 




Y l ö s