Vuosittaiset niitot ovat tärkeä osa teiden kunnossapitoa.
Koko vuoden niittotyöt tehdään kesän lomakuukausina. Niitto lisää liikenneturvallisuutta, mutta se herättää silti yhä myös kuumia tunteita autoilijoissa.
Koko kesän kestävä niittokausi etenee vaiheissa, joista viimeinen päättyy elokuun puolivälin tienoilla. Kolmeen prioriteettiluokkaan jaetut tiestöt niitetään kaikki kertaalleen, moottoriteiden ja pääteiden pientareet kahdesti tai jopa kolmesti.
YIT:n työmaapäällikkö Petri Suomi kertoo tiedotteessa, että viimeisen niiton ja sen yhteydessä tehtävän trimmauksen ajoitus pyritään ajoittamaan lähelle koulujen alkamista.
– Jos työ tehdään liian aikaisin kesällä, ojat ja pientareet ehtivät vesakoitua ennen koulujen alkamista, Suomi sanoo.
Koululaisen turvallisuuden kannalta on tärkeää, että liikenne- ja lapsimerkit ovat näkyvillä ja että näkyvyys on kaikille tienkäyttäjille hyvä.
– Tänäkin heinäkuussa oli teitä, joiden pientareissa ruohon pituus oli lähes metrin ennen niittoa. Alakouluikäiset eivät ole tätä paljon pidempiä, jolloin heidän havaittavuutensa kärsii merkittävästi, Suomi muistuttaa.
Kesän alussa alkavat niitot lisäävät tieturvallisuutta kaikille – ja helpottavat myös talvihoitoa. Jos niittoa ei ole tehty, lumi ja jää kiinnittyvät ja kinostuvat teiden varsilla oleviin heinätukkoihin.
Kaikki eivät kuitenkaan pidä teillä kulkevista niittokoneista ja trimmaajista. 31 vuotta alalla ollut Suomi kertoo, että alan ammattilaiset kohtaavat liikenneraivoa ja välinpitämättömyyttä vuosi vuodelta enemmän.
– Ihmisillä on yhä suurempi kiire joka paikkaan, ja jos tiellä tulee vastaan jokin hidaste, niin siitä raivostutaan. Pyrimme tekemään työn aina hiljaisen liikenteen aikaan mutta aina se ei ole mahdollista.
Lähde: YIT