Peugeot näyttää Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla, miten hyvin Partner- ja Traveller-pakettiautot muuntuvat retkeilyautoksi.
Alpin Camper ja Irmscher Automobilbau ovat toteuttaneet Peugeotin pohjalta mallit, joissa tila on käytetty tehokkaasti hyväksi.
Partner-mallin osalta kyse on retkeilyautoksikin tosi pienestä autosta. Makuupaikka irtoaa maksimissaan kahdelle, melko pienelle ja hyvin sopuisalle henkilölle.
Kompakteilla ja henkilöautomaisen näppärillä retkeilyautoilla on kuitenkin oma ostajakuntansa. Etenkin nuorempien seikkailullisten karavaanareiden joukossa, joille rahojen käyttö mukavuuden maksimointiin ei ole kaikkein tärkeintä.
Baijerilaisella Alpin Camperilla on laajemminkin kokemusta ja osaamista piskuisten retkeilyautojen suunnittelusta ja rakentamisesta. Se on ennen Peugeot Partneria rakentanut retkeilyautoja muun muassa Volkswagen Caddyn sekä Nissan NV200:n ja sen sähköautoversion eNV200-pohjalta.
Alpin Camperin mallissa sohvan saa laajennettua kooltaan 1,12 x 1,95 metriä olevaksi sängyksi, jossa on kuusi senttimetriä paksu patja.
Keittiö-lohkossa on välttämättömyydet – liesi ja pesuallas. Käytettävissä ovat myös tuore- ja jätevesisäiliöt.
Ehkä hieman yllättäen Alpin Camperin versiossa on myös mukavuutta tuova pysäköintilämmitin.
Peugeot esittelee Düsseldorfin messuilla myös Irmscher Automobilbaun Peugeot Travelleriin sovittamaa kytke ja käytä -ratkaisua.
Huomattavasti Partneria kookkaamman Travellerin saa muunnettua erillisellä monitoimimoduulilla retkeilyautoksi – ja moduuli poistamalla taas takaisin paketti- tai tila-autoksi.
Irmscher Automobilbaun noin 5 000 euroa maksava Multifunktions-iBox-niminen ratkaisu on puolestaan muunnettu tšekkiläisen Egoé Nestin Nestbox-tuotteesta.
Irmscherin ratkaisussa sänky on ulosvedettävän keittiöosan päällä. Sängyllä on tässä ratkaisussa kokoa 1,4 x 1,92 metriä.