Runsas puolet suomalaisista aikoo matkustaa tänä vuonna kaupunkilomalle kotimaassa.
Visit Turun teettämän kyselytutkimuksen mukaan 54 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa tänä vuonna kaupunkilomalle kotimaassa. Kaupunkilomailu kotimaassa on lähes yhtä suosittua kaikissa ikäryhmissä, mutta eroja on ilmastonmuutoskeskustelun vaikutuksessa matkakohteen valintaan.
Kaikista vastaajista 29 prosenttia kertoi, että keskustelu ilmastonmuutoksesta vaikuttaa erittäin paljon tai jonkin verran siihen, valitsevatko he lomamatkallaan kaupunkikohteen Suomesta vai ulkomailta. Keskustelulla on eniten vaikutusta 18–25-vuotiaisiin, joista myönteisesti vastasi 35 prosenttia. 45–54-vuotiaista 19 prosenttia kertoi ilmastosyistä valitsevansa kotimaan kaupunkikohteen.
Vastuullisuuden lisäksi nouseva trendi on tehokkuus: ihmisten hektinen elämänmeno ei rajoitu arkeen, vaan monet matkailijat haluavat hyödyntää kaiken ajan myös lomallaan ja saada mahdollisimman kirjavan kokoelman elämyksiä.
– Tehokkuuden nimeen vannovat matkailijat eivät tyydy lomallaan vain yhteen teemaan vaan valitsevat kohteita, jotka tarjoavat monipuolisesti koettavaa ja nähtävää. He haluavat reippailla luonnossa, vierailla historiallisessa museossa ja syödä illallisen kaupungin suosikkiravintolassa – jopa samana päivänä, Visit Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellén sanoo.
Kyselytutkimuksen mukaan 58 prosenttia suomalaisista haluaisi mielellään yhdistää samassa kotimaan matkakohteessa kaupunkiloman ja luontomatkailun. Ikäryhmien vertailussa erottuivat yli 65-vuotiaat, joista peräti 70 prosenttia haluaa matkallaan yhdistää kaupunki- ja luontoloman. Toiseksi yleisintä trendi on 25–34-vuotiaiden joukossa, sillä 61 prosenttia nuorista aikuisista pitää mahdollisuutta tärkeänä.
Tutkimuksen vastauksissa ylivoimaisesti tärkeimmäksi asiaksi unelmien kaupunkilomalle erottui kulinaristinen makuelämys viihtyisässä ravintolassa, sillä vastaajista peräti 73 prosenttia poimi sen kymmenen vaihtoehdon joukosta. Toiseksi tärkeimpänä teemana suomalaiset pitävät retkeilyä luonnon helmassa (65%) ja kolmanneksi tärkeimpänä ylellistä hemmottelua ja hyvinvointia (63%).
Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista.
Lähde: Visit Turku