Jäisillä teillä ajetut kilometrit ovat talviautoilun kriittisimpiä matkoja. Jos lämpötila on nollan tuntumassa tai kylmempi, autoilijan pitää aina varautua siihen, että tiellä voi olla jäätä.
Lumella kaikki talvirenkaat toimivat melko tasaisen varmasti. Jäällä pohjoismaiset nasta- ja kitkarenkaat ovat turvallisia vaihtoehtoja. Niin sanotut välikelin renkaat tai keskieurooppalaiset talvirenkaat puolestaan ovat erinomaisia märkäpidossa – eli kunhan lämpötila pysyy nollan yläpuolella. Näin ei ole aina talvikuukausina Pohjoismaissa.
Vaikka talvet ovat leudompia kuin ennen, lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Kun sää kylmenee nollan alle, tiet saattavat olla peilijäässä.
Toukokuussa 2021 EU-rengasmerkintä uudistuu, kun käyttöön otetaan jääpitomerkintä. Jos renkaat saavuttavat tietyn tason jääpidossa, ne saavat asiasta kertovan merkin. Sen ansiosta kuluttaja pystyy erottamaan, mikä on pohjoismainen ja mikä keskieurooppalainen talvirengas.
Sama rengas voisi sopia sekä märälle että jäiselle kelille, jos esimerkiksi Nokian Renkaiden konseptirenkaasta tulisi kaupallinen tuote. Konseptirenkaassa nastat nousevat renkaan pintaan nappia painamalla.
Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä huomauttaa, että nyt EU ja monet yksittäiset maat vauhdittavat rengasalan kehitystyötä tiukentamalla säädöksiään.
– Jotta renkaiden ja nastojen yhdistelmät saadaan jatkossa hyväksytettyä, niiden teille aiheuttaman kulumisen on vähennyttävä. Tähän valmistajat voivat vaikuttaa monin keinoin, kuten nastojen muodolla, koolla ja lukumäärällä. Myös asvalttiin kohdistuvaa iskua voidaan vaimentaa eri tavoin.
Lähde: Nokian Renkaat