Kilometrin pituista Liipolan tunnelia ja koko eteläistä kehätietä seurataan ja valvotaan ITMF Oy:n tieliikennekeskuksista. Liipolan tunnelin pääoperointipiste on Tampereella.
Tunneleissa liikenteenohjaukselta vaaditaan tavallista avo-osuuden opastusta enemmän. Tunneleihin liittyy myös enemmän hallittavia turvallisuusriskejä. Tunnelit eivät saa jonoutua täyteen autoja, jotta poikkeustilanteet, kuten onnettomuus tai tulipalo, kyetään hallitsemaan turvallisesti.
Ajoneuvoista mahdollisesti putoavat esineet ovat tunneleissa myös korkea turvallisuusriski. Esteiden havaitseminen ja mahdollinen väistäminen on rajoitettua tunnelin seinien vuoksi.
– Liipolan tunnelissa tekniikkaa on todella paljon, vaikka läpiajajalle läheskään kaikki eivät ole näkyvissä. Tunnelitekniikkaan lukeutuvat muun muassa kamerajärjestelmät, säätyvä led-tunnelivalaistus, kaistaopasteet, tiedonsiirtoverkko, sähkönjakelun rengasverkko sekä jätevesi- ja kuivatusvesijärjestelmät, sanoo tunnelin telematiikan asennuspäällikkö Matti Poutanen Caverion Suomi Oy:sta.
Mahdollisten onnettomuus- ja tulipalotilanteiden varalle tunnelin turvallisuusjärjestelmä kattaa lisäksi muun muassa viranomaisverkon, hätäpuhelimen, hätäasemat, paloilmoitus- ja palovesijärjestelmät sekä savunpoistopuhaltimet.
Tunnelitekniikan keskeisenä roolina on mahdollistaa valvonta ja liikenteen poikkeavuuksien havaitseminen, mihin se tarjoaa ratkaisuja, kuten sähkön turvaaminen, tunnelin evakuointiin liittyvät ohjaukset, tilanteen seuraaminen kameroilla sekä liikenteen ohjaaminen.
– Uutta tekniikkaa tunnelissa nähdään muuttuvissa täysvärisissä matriisiopasteissa, joilla pystytään näyttämään melkein minkälaista kuvaa tahansa. Näitä on aiemmin ollut vasta kokeiluissa tieosilla. Häiriöhavaintojärjestelmä toteutetaan puolestaan tutkapohjaisella systeemillä, joka on muissa kohteissa ollut kamerapohjainen, Poutanen kertoo.
2019 keväällä aloitettujen tekniikkatilojen rakentaminen on lähes valmiina ja niiden viimeistely ja kaapelointi jatkuu parhaillaan. Varsinaisen tekniikan ensimmäisiä testejä on aloiteltu helmikuussa 2020.
Liipolan tunneli on osa Vt 12 Lahden eteläinen kehätie -hankekokonaisuuttta. Tavoiteaikataulun mukaisesti valtatie 12 avataan liikenteelle vuoden 2020 lopulla.
Liipolan tunnelin turvatekniikka numeroina:
Kaistaopasteita 20, häiriöhavaintotutkia 10, liikenteenseurantakameroita 14, sähkökeskuksia 12, laitekeskuksia 15, hätäasemia 10, savunpoistopuhaltimia 28, tunnelivalaisimia 396.
Lähde: Väylä
Kommentointi on suljettu.
Lassila
Von kuvitella, että iso osa käytetystä tekniikasta ei edes näy. Mietin aina miten ne tarkistaa näissä tunnelitöissä tunnelin kestävyyden. Varsinkin uuden metrotunnelin kohdalla mietin sitä.