Matkailuajoneuvot seisovat enimmän osana ajasta paikallaan, joten niiden renkaat eivät juurikaan kulu. Reilusta urasyvyydestä huolimatta vanhat renkaat ovat riski liikenteessä.
Varsinkin matkailuvaunujen vuotuiset ajokilometrit saattavat olla hyvin vähäiset. Monessa vaunussa – ja myös matkailuautossa – onkin alla renkaat, jotka näyttävät urasyvyyden perusteella arvioituna varsin hyväkuntoisilta.
Kulutuspinnaltaan riittävästä mutta vanhasta renkaasta ei ole helppo huomata sellaisia merkkejä, että se pitäisi vaihtaa uuteen. Ajan myötä kovettunut rengas ei kuitenkaan pidä enää toivotulla tavalla, mutta sitä on vaikea huomata varsinkaan silloin, jos kyseessä on matkailuvaunun rengas.
Ikääntynyt rengas on altis myös puhkeamaan. Vaikka rengasrikon kokeneen auton tai yhdistelmän saisi pysäytettyä ilman ulkopuolisille aiheutuvia vaurioita, niin omalle ajoneuvolle syntyy lähes varmasi vaurioita.
Rengasalan eurooppalaisten ikäsuositusten mukaan renkaan kokonaisikäsuositus on enintään kymmenen vuotta. Kokonaisiän laskeminen alkaa tietysti renkaan valmistusajankohdasta, joka voi olla jopa 3–5 vuotta ennen renkaan myyntihetkeä.
Noin pitkä ”uutuusaika” saattaa kuulostaa oudolta, mutta oikein varastoituna rengas säilyttää alkuperäiset tekniset ominaisuutensa. Koska matkailuajoneuvoissa ongelmana on juuri renkaiden ikääntyminen, niin uusia renkaita hankittaessa kannattaa ostaa mahdollisimman tuoreet renkaat.
Renkaan käyttöönotosta alkavalle käyttöiälle on vaikea määrittää mitään tiettyä maksimia, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen riippuvat monista eri tekijöistä. Kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan käyttöiäksi suositellaan kuitenkin enintään kuutta vuotta. Normaalissa ajossa renkaat kuluvat jo sitä ennen vaihtokuntoon, mutta matkailuajoneuvokäytössä tilanne on toinen.
Oikeanlaisella kausisäilytyksellä pystyy jonkin verran nostamaan renkaan käyttöikää. Aurinko ei tee hyvää renkaille, joten pitkään seisovan matkailuajoneuvon renkaat kannattaa suojata auringonpaisteelta. Renkaat säilyvät oikean muotoisina, kun ajoneuvo nostetaan pukkien varaan, jolloin sen paino ei lepää renkaiden päällä.
Kymmenen vuotta on joka tapauksessa se ikä, jonka jälkeen rengas pitäisi laittaa kierrätykseen. Pinnaltaan hyväkuntoisen renkaan kohdalla se kirpaisee sydäntä ja lompakkoa, mutta pitää muistaa, että renkaat kuuluvat ajoneuvon tärkeisiin turvavarusteisiin.
Iän ja kuluneisuuden lisäksi renkaan toimivuuteen – ja myös kuntoon – vaikuttaa merkittävästi se, että siinä on oikeat ilmanpaineet.