Knaus Tabbert -konserni lupaa omien retkeilyautomalliensa nostokatolle totuttua paremman lämmöneristyskyvyn.
Nostokattoisia retkeilyautoja on ollut tarjolla vuosikymmeniä, mutta vasta viime vuosina ne ovat alkaneet yleistyä sellaisissa retkeilyautoissa, jotka täyttävät Suomen matkailuautomääräykset.
Hymer tarjoaa retkeilyautoihinsa nostokattoa, jonka kattovuoteen ympäri kulkee lämpöeristysverhoilu, ja lisäksi Truman lämmittimeltä nousee kattomakuutilaan lämpöputki.
Retkeilyautomallistoaan mallivuodelle 2021 uudistanut Bürstner tarjoaa uuteen Eliseo-mallistoonsa lisävarusteena nostokattoa. Valmistajan mukaan kaksi makuupaikkaa tarjoava nostokattovuode soveltuu kuitenkin käytettäväksi lähinnä lämpiminä vuodenaikoina.
Knaus Tabbert -konsernin mukaan sen Knaus- ja Weinsberg-retkeilyautoissa mallivuodelle 2021 esittelemä nostokatto edustaa uutta teknologiaa ja on ainutlaatuinen ratkaisu tässä matkailuautosegmentissä.
Knaus Tabbertin mukaan se on ensimmäinen valmistaja matkailuajoneuvoalalla, joka toteuttaa nostokaton käyttäen uusinta LFI‐teknologiaa. Konsernin mukaan LFI-rakenne antaa perinteiseen lasikuiturakenteeseen verrattuna paremman lämmön- ja ääneneristyskyvyn, maksimaalisen lujuuden ja erittäin tarkat painomääritelmät, sillä katto valmistetaan yhtenä kokonaisuutena. Katon aerodynaamisen muodon kerrotaan parantavan retkeilyauton ajo‐ominaisuuksia – tämä tarkoittanee sitä, että alhaalla ollessaan katto istuu hyvin auton muotoihin.
Nostomekanismin kerrotaan toimivan uskomattoman kevyesti, ja nostokatto on varustettu helposti suljettavilla ja avattavilla hyönteisverkoilla.
Pariylävuoteen koko on 200 x 135 senttimetriä. Ainakin Knausin nostovuodemalleissa on vakiona ylätilan lämmitys. ”Vintillä” on vakiona myös usb‐pistoke, juomateline, induktiolaturi, tunnelmallinen RGB‐valaistus, lukulamput ja etuosan kattoikkuna. Lisävarusteena saa kattoilmastoinnin tai vaihtoehtoisesti toisen kattoikkunan katon takaosaan.
Nostokaton saa myös Weinsbergin Carasuite-retkeilyautoon.