Kylmä ulkolämpötila vaikuttaa etenkin huonokuntoisen akun toimivuuteen nopeasti. Kylmällä säällä erityisesti auton käynnistäminen ja esimerkiksi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö kuluttavat rutkasti energiaa. Jos ajomatkat jäävät lyhyiksi, akku ei ehdi niiden aikana latautua tarpeeksi ja lakkaa lopulta toimimasta.
”Akun testaaminen kotioloissa on käytännössä mahdotonta, sillä pelkkä lepojännite ei kerro akun kunnosta paljoakaan. Korjaamokäyttöön tarkoitetulla akkutesterillä akun testaaminen on nopeaa ja luotettavaa, ja autoilija saa tiedon esimerkiksi akun varauskyvystä ja kylmäkäynnistysvirran antokyvystä”, Vianorin tiedotteessa kirjoitetaan.
– Akun virranantokyky riippuu kahdesta arvosta. Ampeeritunnit kertovat akun nimelliskapasiteetista, ja CCA-arvo puolestaan on merkitsevin, kun mietitään auton käynnistyvyyttä kylmissä olosuhteissa, Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko sanoo.
Uudemmat autot kuluttavat reippaasti virtaa lämpimilläkin keleillä. Kylmillä ilmoilla virrankulutus on vielä korkeampi esimerkiksi penkin- ja lasinlämmittimien käytön vuoksi, ja kylmä akku myös ottaa huonommin virtaa vastaan.
Jotta akku pysyy toimintakykyisenä, se tulee pitää mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmistaa, että sen navat ovat puhtaat.
– Pakkassäällä autolla tulisi käynnistyksen jälkeen ajaa noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin, akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo. Nyrkkisääntönä voi pitää kaavaa ”niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat”, Pekka Alanko sanoo.
Jos akku pitää uusia, vanhaa akkua ei voi korvata millä tahansa akulla.
– Akkutyyppejä on monenlaisia, ja pääsääntöisesti uuden akun tulee olla samaa tyyppiä kuin alkuperäinen akku. Lisäksi uusi akku usein tulee testilaitetta käyttäen sovittaa auton virranhallintajärjestelmään. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen akut ovat kokonaan oma asiansa, ja niiden kanssa työskentely on aina syytä jättää koulutetun ammattilaisen vastuulle.
Lähde: Vianor