200 metriä syvän Isokurun rinteiden lumet ja kevään tulvat kohtelevat kurun pohjan reittiä karusti. Reittiä on jouduttu korjaamaan joka kevät, ja reitin puinen runko on huonossa kunnossa. Puolentoista kilometrin reitti uusitaan nyt kokonaan.
Reitille tehdään metallinen runko, joka kestää paremmin syvän kurun vaativat olosuhteet ja sillä vuosittain kulkevat kymmenet tuhannet retkeilijät. Metallirunko päällystetään puisella kulkureitillä.
Reittiä ei pystytä uusimaan ilman sen sulkemista rakentamisen ajaksi. Isokurun rinteet ovat luonnonsuojelullisista syistä rajoitusosaa. Rakentamispaikkaa ei saa, eikä voi ohittaa rinteitä pitkin myöskään turvallisuuden takia.
Karhunjuomalampea, Noitatunturia ja Pyhänkasteenputousta pääsee töiden aikana ihailemaan, mutta poikkeavaa reittiä pitkin. Kurun eteläpään korjaustyö vaikuttaa myös Tunturiaavan luontopolun käyttöön.
Myös Pyhänkasteenputouksen katselulava uusitaan heti alkukesällä, jolloin putoukselle ei hetkeen pääse. Tuolloin korjataan myös Isokurusta Oravalammen suuntaan johtavaa reittiä.
Ukko-Luoston huipun tuntumassa tehdään rakennustöitä kesällä ja syksyllä 1,5 kilometrin matkalla. Tuolloin Ukko-Luoston huipun reitti ei ole kierrettävissä rengasreittinä.
Alkukesällä kestävöidään reitti Rykimäkerolta Kuukkeliin. Reitti pysyy työmaan aikana auki. Kestävöinnin jälkeen reitti Rykimäkerosta Rykimäkurun kautta Kuukkeliin on entistä helppokulkuisempi.
Kunnostustöiden sulkemista reittiosuuksista huolimatta Pyhä-Luoston kansallispuistossa on muita reittejä ja kohteita, joihin pääsee tutustumaan.
Lähde: Metsähallitus