Lehden uudelle verkkosivustolle avattiin jäsenosio. Leirintäoppaan digiversioon lisätään sosiaalisen median elementtejä, ja Caravan-sovellus lanseerataan kesällä.
Karavaanareiden ykkösmedia Caravan-lehti kehittää digitaalisia tuotteitaan kevään aikana vahvalla otteella. Ensimmäinen näkyvä muutos on lehden uusi verkkosivusto, joka lanseerattiin tuoreeltaan huhtikuun alussa.
– Merkittävimmät muutokset liittyvät verkkojulkaisun päivitettyyn ulkoasuun ja parempaan toiminnallisuuteen sekä lukijoiden että tekijöiden kannalta, sanoo tilaajaa projektissa konsultoinut digitaalisten palveluiden asiantuntija Rami Aaltonen Kukonlaulu Oy:stä.
Iso uudistus on myös erityinen Caravan Plus -osio, joka tuo lehden sivuille luettavaksi säännöllisesti printtilehdestä poikkeavaa erikoissisältöä. Sisään pääsevät SF-Caravanin jäsenet, mutta myös ei-jäsenet voivat ostaa lisäjuttuihin lukuoikeuden.
– Taustalla on Suomen Caravan Median halu valmistautua digiloikkaan mediamaailman murroksessa ja toisaalta tavoitella entistä suurempia yleisöjä digikanaviinsa. Caravan-lehti ja Leirintäopas ovat edelleen todella suosittuja painettuina julkaisuina, mutta ajan henki on, että sisältöjä viedään yhä vahvemmin printistä digitaalisiin kanaviin, koska sitä toivovat etenkin nuorempia polvia edustavat kuluttajat enenevissä määrin, Aaltonen jatkaa.
Caravan-lehden uuden sivuston on rakentanut jyväskyläläinen Digitoimisto Dude, joka on tuttu myös Leirintäoppaan digitaalisesta toteutuksesta.
Edellistä, alkuvuodesta 2017 avattua sivustoa voi luonnehtia lehden ensimmäiseksi kokonaisvaltaiseksi verkkojulkaisuksi, jossa alettiin välittää tiiviisti alan uutisia ja hyödynnettiin esimerkiksi videokuvaa.
Toimituksellisten lisäpanostusten myötä tihentynyt juttuvirta on lisännyt tasaisesti sivuston latausmääriä. Vuonna 2020 latauksia oli lähes 700 000 eli keskimäärin noin 1 900 päivää kohti. Uusitulle Caravan-lehti.fi-sivustolle odotetaan Caravan Plus -jäsenosion myötä entistä kovempaa suosiota. Painettua julkaisua suosivia kuitenkin lohduttanee, että sen sisällöstä pääosa julkaistaan jatkossakin vain paperilla.
Painetun lehden näköisversiota voi lukea netissä entiseen tapaan jäsentunnuksilla Lehtiluukku.fi-palvelussa tai Karavaanarit.fi-sivuston jäsenosiossa. Jälkimmäisessä lehden voi myös tallentaa myöhemmin offline-tilassa luettavaksi.
Leirintäoppaan digiversioon tuodaan kesällä uusia ominaisuuksia, jotka ovat tuttuja sosiaalisesta mediasta. Jatkossa käyttäjät voivat halutessaan jakaa muiden nähtäville esimerkiksi matkapäiväkirjojaan ja suosikkialueidensa listauksia.
Uusimmat päivitykset kootaan sivuston etusivulla syötteeksi, josta ne ovat helposti silmäiltävissä. Hyville päivityksille voi käydä myös jakamassa tykkäyksiä.
Leirintaopas.fi keräsi viime vuonna yhteensä lähes 730 000 sivulatausta. Kävijäpiikki ajoittui kuumimpaan sesonkiin kesä-heinäkuussa, jolloin palvelu keräsi noin puolet koko vuoden latauksistaan.
Valmisteilla on myös molemmat verkkosivustot saman käyttöliittymän alle yhdistävä Caravan-sovellus. Appi tekee verkkojulkaisun jäsensisältöjen lukemisesta ja sähköisen Leirintäoppaan käyttämisestä mobiililaitteella entistä helpompaa pitkään voimassa olevalla kirjautumisella.
Sekä Leirintäoppaan digiuudistusten että Caravan-sovelluksen arvioidaan valmistuvan kesän alkupuoliskolla, ja lanseerausten yksityiskohdista uutisoidaan siinä vaiheessa tarkemmin Caravan-lehden eri kanavissa.
Caravan-mediaperhettä kustantaa Suomen Caravan Media Oy, joka on SF-Caravan ry:n sataprosenttisesti omistama yhtiö.