Digiä printin rinnalle

Caravan-lehden pääkirjoitus 3/2021

Caravan-lehden digitaalisten sisältöjen suosio kasvaa kovaa vauhtia. Lehden ensimmäinen varta vasten verkkojulkaisuksi rakennettu, hiljattain edesmennyt sivusto avattiin alkuvuodesta 2017. Sivulatauksia kertyi tuolloin vielä maltilliset 170 000, kun viime vuonna lukema nousi jo yli nelinkertaiseksi 690 000 lataukseen. Kaikkiaan kahta sivustoamme Caravan-lehti.fi ja Leirintaopas.fi ladattiin tietokoneiden ja mobiililaitteiden ruuduille viime vuonna lähes puolitoista miljoonaa kertaa.

Lukemia voi pitää kohtalaisina, mutta samalla trendikäyrien tasaisen jyrkkä nousu kielii mittavasta kasvupotentiaalista. Painettu lehtemme on edelleen supersuosittu ja levikki isompi kuin koskaan, mistä haluamme pitää nöyrästi – ylpeinäkin – kiinni. Toisaalta näyttää siltä, että leirintämatkailun ystävät oppivat hiljalleen käyttämään printtijulkaisujen rinnalla myös digitaalisia tuotteitamme. Selvää on, että osalle etenkin varttuneista karavaanareista paperilehti sopii edelleen luontevammin käteen kuin kännykkä tai tabletti. Nuoret polvet ovat mediankäyttäjinä vastaavasti digiorientoituneempia, ehkä lyhytjännitteisempiäkin.

”Leirintämatkailun ystävät oppivat hiljalleen käyttämään printtijulkaisujen rinnalla myös digitaalisia tuotteitamme.”

Caravan-lehdellä on journalistinen hybridiroolinsa yhtäältä aikakausjulkaisuna – viihdyttäen, tiedottaen ja valistaen – ja toisaalta lähes päivittäin alan uutisia verkkoon kokoavana ketteränä mediana. Pitkän kaavan mukaan nautitun gourmeen vastapainoksi tarvitaan siis pikaruokaa. Avainsana kaikissa sisällöissämme on kuitenkin luotettavuus. Tiedon seulominen ja sen oikeellisuuden varmistaminen on entistäkin tärkeämpää sekalaisen, virheellisen ja toisinaan tunnepitoisenkin informaation täyttämässä digitaalisessa maailmassa. Haluamme pitää Caravan-lehden jatkossakin brändinä, johon voi luottaa kuin kallioon. Oma lukunsa on palveluroolimme, jota ilmentää myös tämän numeron kyljessä jaettava Leirintäopas.

Kymmenen vuoden kuluttua mediamaisema näyttää hyvin erilaiselta kuin tänään, ja koko ala on ollut jo hyvän aikaa isojen kysymysten äärellä. Harraste- ja aikakauslehdillä tilanne on sikäli esimerkiksi sanomalehtiä parempi, että keskitymme palvelemaan melko tarkasti määriteltyä kuluttajajoukkoa, kuten tässä tapauksessa leirintämatkailijoita. Uskomme vakaasti siihen, että laadukkaita sisältöjä arvostavat niin lukijat kuin ilmoittajat sekä printissä että netissä.

Niin kauan kuin painettu lehti on digitaalisia tuotteitamme suositumpi, se pysyy myös päätuotteenamme ja siihen toimitus suuntaa enimmät panostuksensa. Samalla on silti varauduttava valppaasti tulevaan. Sivujen 10–11 uutisesta voit lukea, millaisia uudistuksia olemme Caravan-mediaperheen digiympäristöön tuoreeltaan tehneet ja tekemässä. Seuraamme mielenkiinnolla, miten muutokset heijastuvat trendikäppyröihin tällä kertaa.

Pauli Salokangas
päätoimittaja