Altea-vaunuissa on aiempaa suurempi etuluukku ja pystysuuntaiset vetokahvat. Kuvassa on 502 UL.
Euroopan merkittävimpiin matkailuajoneuvojen valmistajiin lukeutuvan slovenialaisen Adrian mallivuoden 2023 suurin matkailuvaunupuolen uutuus on uudistunut Altea-vaunusarja.
Adria on jatkanut vaunumallistojensa ulkonäön yhtenäistämistä – tämä henkilöautomaailmasta tuttu ilmiö on tullut myös matkailuajoneuvoihin. Adora- ja Alpina-vaunumallisarjojen jälkeen vuorossa on nyt edullisemman hintaluokan Altea-mallisto.
Altean alapuolella Adrian vaunumallitarjonnassa ovat vain retkeilyvaunutyyppinen Action sekä Aviva, jonka saattaminen brändin mukaiseen ulkoasuun lienee Adrian seuraava vaunu-uudistus.
Altean uudistumisen huomaa helposti ulkoa, sillä kuulavasaroitu pelti on korvattu sileällä – tämä tekee vaunusta tietyllä tavalla arvokkaamman näköisen.
Alteassa on nyt aiemmin uudistettujen mallien tapaan selvästi suurempi etuluukku ja myös etutavaratila. Luukku ei nouse pystysuuntaisesti, vaan se taittuu luukun keskilinjalla olevan pumppujousi-saranayhdistelmän avulla ylös vaakatasoon. Uudistuksiin liittyy myös etuikkunan leventyminen.
Kasvaneen etuluukun lisäksi selvä ulkonäkömuutos on tapahtunut vetokahvoissa – ja tämä muutos parantaa todennäköisesti myös vaunun käsiteltävyyttä silloin, kun sitä liikutellaan lihasvoimalla. Etu- ja takapään vaakasuuntaiset vetokahvat on korvattu Alpina- ja Adora-malleista tutuilla pystysuuntaisilla kahvoilla.
Kalliimmissa mallistoissa etukahvojen yläpuolella on korin etukulmissa tuuliohjaimet, mutta Alteassa on haettu pientä säästöä jättämällä nämä vaunun kulkua vakauttavat ohjaimet pois.
Etupäätäkin huomattavampi ulkonäkömuutos on tapahtunut takapaneelissa, joka on nyt samanlainen kuin kalliimmissa malleissa. Takana on matalat ledivaloyksiköt, ja rekisterikilpi on siirretty puskurin alaosaan.
Vähemmän huomiota kiinnittävä ulkoinen uudistuminen liittyy alustaan, joka on 1 500 ja 1 700 kilogramman kokonaismassa omaavissa malleissa Al-Ko Vario X – muissa malleissa on normaali Al-Ko:n alusta. Vario X on perinteistä Al-Ko-alustaa kevyempi, mutta kuitenkin rakenteeltaan yhtä vahva. Vario X -alustan kerrotaan lisäävän vaunun ketteryyttä.
Kevennystä on haettu myös korvaamalla GFK-polyesteri hyvän eristävyyden ja kierrätettävyyden omaavan Symalite-eristemateriaalilla.
Truma-lämmitteisen Altean sisätiloihin on tehty kodikkuutta lisääviä päivityksiä, lisätty säilytystiloja ja luovuttu perinteisistä roikkuvista verhoista.
Edullisemman hintaluokan Alteassa on nyt kymmenen pohjaratkaisua, joista kaikkia ei välttämättä tuoda Suomeen. Pienimmässä 363 LH:ssa on vuoteet kolmelle, kun kahteen suurimpaan malliin (542 PK ja 552 PK) saa lisävarusteena seitsemännen vuoteen. 230 senttiä leveiden Altea-vaunujen kokonaispituusskaala on 570–759 senttiä.
Pikatutustuttavina olleista Altea-vaunuista 502 UL:llä on pituutta 710 senttiä, omamassaa 1 110 kiloa ja kokonaismassaa 1 500 kiloa. Pitkittäisten takavuoteiden yhdistämisellä vaunuun saadaan viisi vuodepaikkaa. Tässä pohjaratkaisussa on edessä helposti poikittaisparivuoteeksi muutettava U-sohvaryhmä. Keittiö on ulko-oven vieressä oikealla sivulla ja vessa sitä vastapäätä.
759 senttiä pitkän 552 PK:n omamassa on 1 180 kiloa ja kokonaismassa 1 500 kiloa. Tässä pohjaratkaisussa on edessä poikittainen parivuode. Vasemmalla sivulla olevasta vastakkain istuttavasta sohvaryhmästä saa kapeahkon kahden hengen pitkittäisvuoteen. Vasemmassa takanurkassa on kerrossänky, jonka saa myös kolmikerroksisena, jolloin vuodepaikkoja on seitsemälle. Keittiön on ulko-oven vieressä, ja sen jatkeena on jääkaapin takana vessa/suihkutila.
Uudistuneiden Altea-vaunujen Suomi-hinnat eivät ole tiedossa.