Bowlus julkisti uuden ”lähtötason” matkailuvaunun – luksusta omavaraiseen reissaamiseen

Ylellisiä alumiinisia matkailuvaunuja vuosikymmeniä valmistanut Bowlus-jenkkifirma on viime vuosina suunnannut katsettaan pikkuhiljaa omalla mittapuullaan myös hieman edullisempien mallien tarjoamiseen.

Viime vuonna myyntiin tuli ”vain” noin 165 000 dollaria eli noin 151 000 euroa maksava Heritage Edition -malli, joka on nyt poistunut mallistosta. Sen tilalle Bowlus julkisti maaliskuun alussa täysin uuden, samanhintaisen Rivet-nimisen mallin.

Bowlus tosin ilmoittaa, että suurikapasiteettisen akun ja aurinkosähköjärjestelmän mahdollisesti tuomien verohyvitysten vuoksi hinta voi jäädä 148 500 dollariin. Se on alle puolet siitä, mitä yrityksen kallein vaunumalli, Volterra, maksaa.

Nimensä uutukainen on saanut suoraan Bowlus-matkailuvaunuille ominaisista niiteistä (rivet).

Rivet on valmistajansa mukaan sen kestävin matkailuvaunu, ja poikkeaa täysin sen muusta tuotevalikoimasta. Kuitenkin Rivet on ulkoisesti ja myös sisustukseltaan niin bowlusmainen vaunu kuin vain olla voi. Eroja löytyy toki tekniikan puolelta.

Rivet on sähkön suhteen varsin omavarainen. Vaunussa on 8 kWh:n litiumrautafosfaattiakut, 660 watin aurinkopaneelit ja 3 000 watin invertteri.

Sähköä riittää omasta takaa siis myös lämmitykseen ja ilmastointiin. Mutta jos niitä ei ole tarve käyttää, Bowlus lupailee Rivetille kahden viikon omavaraisuutta sähköjen suhteen. Optiona vaunuilija voi hakea lisäturvaa ja -mukavuutta myös kaasupullosta.

Erittäin aerodynaamisen Rivetin kanssa tuskin mennään usein varsinaiseen maastoon, mutta vaunuun on saatavissa ”maastopaketti”, joka tarjoaa muun muassa lähes kahdeksan senttiä lisää maavaraa ja Goodyearin maastorenkaat.

Uutena ominaisuutena vaunuissaan Bowlus esittelee Rivetissä omien sanojensa mukaan kaikessa hiljaisuudessa yli viisi vuotta hiomansa kauko-ohjattavan AeroMove-vaununsiirtäjän.

Bowlus väittää AeroMoven olevan tehokkaampi sekä integroidumpi osa vaunua ja sen virranhallintajärjestelmää kuin mitä muut markkinoilla olevat vaununsiirtäjät pystyvät tarjoamaan.

AeroMoven avulla vaunun peruuttelu ja muu siirtely leiriydyttäessä sujuu ilman vetoauton apua 360 asteen käännöksin ja jopa 25 asteen rinteissä. AeroMove ei kuitenkaan tule vakiona vaan se on noin 9 100 euroa maksava lisävaruste.

Keittiössä on varusteluna muun muassa kaksiliekkinen induktioliesi, 88 litran kompressorijääkaappipakastin, pesuallas, komposiittityötasot ja mikroaaltouuni. Tuorevesisäiliö on 72-litrainen, harmaavesisäiliö 79-litrainen.

Rivetissä voi nukkua neljä matkustajaa, joista kahdelle erillisvuoteet muunnetaan tilavan olohuoneen sohvasta ja istuimista.

Tuttuun tapaan erillinen makuuhuone parivuoteineen on vaunun peräosassa. Vaunun luotimaisen muodon vuoksi jalat joutuvat sovinnossa osoittamaan takaseinään päin.

Rivetin pituus on 7,7, leveys 2 ja sisäkorkeus 1,92 metriä. Kokonaispaino on 1587 kiloa, ja hyötykuormaa vaunuun saa mukaan 317 kilon edestä.

Rivetin kanssa reissaaminen ei vaadi vetoautolta ihmeitä. Bowlus ilmoittaa testanneensa Rivetin vetämistä muun muassa Tesla Model X -sähköautolla, jolloin toimintamatkaksi yhdellä latauksella olisi saatu 378 kilometriä.

Kuvat: Bowlus

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *