Saksalaisen Vanyxin emoyhtiötä Smart Adventurea ei voi ainakaan syyttää rohkeuden puutteesta. Noin tunnin ajomatkan päässä Ranskan Strasbourgista toimiva Vanyx on tehnyt sen verran kalliin retkeilyauton, että se ei ole vielä saanut ensimmäistäkään myydyksi.
Saksassa mallin hinta on 890 000 euroa, mikä on hämmentävän paljon, kun kyseessä on kuitenkin ”vain” lyhyt retkeilyauto. No, on Vanyxista saatavissa myös 545 720 euroa vähemmän maksava Pure-”halpismalli”.
Vanyx Luxury Editionista on toki muutakin mainittavaa kuin raju hinta. Kompaktissa, 5,99 metriä pitkässä autossa on yhdessä saksalaisen maineikkaan Fraunhofer-instituutin kanssa kehitetty hiilikuituinen kattolaajennus. Hiilikuitua on käytetty materiaalina katon lisäksi ainakin kuivakäymälässä ja pesualtaissa. Osin hiilikuidun hyödyntämisen ansiosta auton kokonaispaino on saatu pidettyä 3,5 tonnissa.
Yksi Vanyx Luxury Editionin mukava piirre liittyy juuri kattoon, jossa on kaksi tilavaa parivuodetta. Taaemman koko on 195 x 138 cm, etummaisen 200 x 138 cm. Vuoteet ovat aina käyttövalmiina eli Vanyxissa ei ole monen matkailuajoneuvon tapaan pohjaratkaisun yö- ja päivätilaa.
Tavoiteltu ylellisyys näkyy ”alakerrassa” ehkä parhaiten kylpyhuoneessa, josta löytyy muun muassa aidot kiviseinät, sadesuihku ja tunnelmavalojärjestelmä.
L-keittiö vaikuttaa hieman ahtaalta eikä niin luksukselta, mutta se on kuitenkin varustettu kaikella tarpeellisella kuten 90 litran kompressorijääkaapilla ja induktioliedellä. Kaikki laitteet keittiössä ja muualla toimivat sähköllä eli autossa ei ole lainkaan kaasujärjestelmää.
Lämmityksestä huolehtii Truma Combi D 6 E -diesellämmitin, jota voidaan käyttää myös sähköllä. Sähkön riittävyyden kanssa ei ihan heti pitäisi joutua pulaan, sillä omavaraisuutta tuovat 1 200 Ah:n litiumrautafosfaattiakku ja 800 watin aurinkosähköjärjestelmä. Katolta vie oman tilansa myös satelliittijärjestelmä.
Omavaraisuutta tarjotaan myös enimmillään 700 litran tuorevesisäiliökapasiteetilla, minkä lisäksi autossa on vedenkierrätys/puhdistusjärjestelmä, jolla harmaavesi tai vaikka purosta otettava vesi saadaan puhdistettua turvallisesti käytettäväksi makeavetenä.
MAN TGE 180 4X4:n perustalle rakennettu nelivetoinen Vanyx etenee 18 tuuman maastorenkaillaan epäilemättä hankalissakin paikoissa. 8-vaihteisella automaattivaihteistolla ja tasauspyörästön lukolla varustetussa autossa on 177-hevosvoimainen moottori, mutta saatavissa on jopa 250 hevosvoimaa.
Laajennetun katon korkeus hieman syö Vanyxin kätevyyttä maastoautona – katto voi tehdä turhan usein tuttavuutta oksien kanssa.
Auton korkeutta voidaan säätää kosketusnäytöltä 15 senttimetrin verran. Siitä on hyötyä, kun maastossa ja surkeilla metsäteillä halutaan korkeampaa maavaraa mutta asfaltilla taas mataluutta ja sen tuomia parempia ajo-ominaisuuksia. Leirissä auto saadaan myös automaattisesti säätövaran puitteissa vaaka-asentoon ja siten lisättyä asumismukavuutta.
Ahtaissa paikoissa ajamista helpottaa 360 asteen kamerajärjestelmä, joka tuo samalla lisäturvaa leiriydyttäessä. Jos linnunlaulun kuunteleminen alkaa kyllästyttää, autossa on kahteen vyöhykkeeseen jaettu Audiotec Fischerin 18 kaiuttimen äänijärjestelmä.
Mukavana yksityiskohtana autossa on kuivauskaappi, jonne saa kätevästi maastossa harrastuksissa kastuneet kamppeet kuivumaan. Kuivauskaappiin pääsee käsiksi sekä sisältä että ulkoa.
Vanyx Luxury Editionin toimitusaika on tällä hetkellä yhdeksän kuukautta. Esittelykappale on seuraavaksi nähtävillä Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla.
Kuvat: Vanyx/ Smart Adventure
Keskustelu